Därför hjälper inte ingefära mot förkylningar – experten reder ut

  • Saga Aginger
Publisert:

Ingefära är ett livsmedel som anses vara extra nyttigt, boosta immunförsvaret och hjälpa vid förkylningar. Men Ingrid Larsson, docent och näringsfysiolog, håller inte med.

– Ska man äta ingefära så ska man äta det för att det är gott, säger hon.

När vi går in i förkylningstider åker huskurerna fram. Ett av de livsmedel som sägs boosta immunförsvaret och lindra förkylningar är ingefära. Något som Ingrid Larsson ställer sig emot. Hon är docent och klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, och svarar på allt du behöver veta om ingefära.

Vad är ingefära bra för?

Ingrid Larsson tror att ingefärans kraftiga smak kan få den att kännas nyttigare än vad den är.

– Ingenting. Man behöver inte sova dåligt om natten för att man inte tycker om ingefära. Man förlorar inget alls, säger näringsfysiologen Ingrid Larsson.

Hon menar att det inte finns något specifikt näringsinnehåll i ingefära som skulle göra det extra hälsosamt.

– Jag vet att det lyfts upp i olika sammanhang i samband med antiinflammatorisk kost, men det finns inget vetenskapligt som säger att det skulle vara särskilt hälsosamt.

Den forskning som gjorts på ingefära är framför allt baserad på forskning i provrör.

– Det har knappt gjorts några försök på människor och därför kan vi inte säga att det är mer hälsosamt än något annat. Provrörsstudier har visat att det finns en antiinflammatorisk effekt, men om man översätter det till mängder som motsvarar människor kommer man upp i en nivå där det är tveksamt att ge råd om.

Men det innebär inte att ingefära skulle vara onyttigt.

– Det är mycket prat om enskilda rötter, frukter, grönsaker och bär. Det är bra och hälsosamma saker. Men vi kan inte plocka ut enskilda livsmedel och säga att det är specifikt hälsosamt. Det som står på hemsidor, forum och bloggar får stå för dem. Ska man äta ingefära så ska man äta det för att det är gott, säger Ingrid Larsson.

Kan ingefära hjälpa mot förkylningar?

– Det är en kraftig smak, så man kanske får sig en liten kick. Men det finns inget stöd för det i litteraturen eller forskningen, säger Ingrid Larsson.

Hon menar att vissa personer kanske upplever att ingefära skulle hjälpa, men att det inte finns något vetenskapligt underlag för att det skulle vara så.

– Ingefära tillhör de här husmorskurerna med honung, c-vitamin och så vidare. Personer som provat kanske har upplevt att de känner sig bättre, förmedlat det vidare och så blir det en allmän sanning efter ett tag. Man ifrågasätter sällan vad det har kommit ifrån.

Klok på mat

Susanna Bill & Arne Berge

Klok på mat

149,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Så kan du äta eller dricka ingefära

Det finns en hel rad olika sätt att äta ingefära på. Som krydda eller färsk. Picklad, syltad eller kanderad.

Det vanligaste i det svenska köket är ju att använda det som en krydda i bröd, bakverk eller matlagning. Man kan också strö det över yoghurt eller dricka det i te, säger Ingrid Larsson.

Drycker innehållandes ingefära, som kombucha eller ingerfärsshots, har också blivit populära.

– Det finns en dryck från Korea, kombucha, som var väldigt hypead för några år sedan. Och det finns många juicebarer som serverar ingefärsshots. Man får gärna dricka det, men för att man tycker att det är gott. Det finns inga näringsmässiga speciella fördelar med det. Det kan ingå som en fruktdryck eller grönsaksdryck i hälsosamma matvanor.

Hur mycket ingefära kan man äta per dag?

– Är man envis, tror på något och äter mycket av det så finns det alltid en maxgräns. Jag vet inte var gränsen går för just ingefära, men det är ju en kraftfull smak, så jag gissar att det finns en naturlig begränsning, säger Ingrid Larsson.

Samtidigt konstaterar hon att den som äter normala mängder ingefära verkligen inte bör oroa sig.

– En tesked i matlagning eller så är inte någon fara. Om man använder det som en krydda så får man de rätta mängderna.

Ingrid Larsson vill också understryka att det alltid är bra att variera sin kost och äta det som är i säsong.

– Om vi ser till blåbär, som är populärt och bra, ska man tänka på hur mycket man äter och hur ofta man gör det. Det går alltid att variera med andra saker, så som äpplen och päron, efter säsong.

Det viktigaste för den som vill äta hälsosamt är att äta varierat från alla livsmedelsgrupper, så som grönsaker, frukt, fullkorn, vegetabiliska fetter, fisk, kött, mejerier och så vidare. Men också att ha en växbaserad kost i basen.

– Ät grönsaker och frukt varje dag så blir det väldigt bra. Det spelar inte så stor roll vilka det är, bara det finns ett dagligt intag. Och om man till exempel bara gillar äpplen så kan man såklart äta det varje dag och ha hälsosamma matvanor.

Hur ska ingefära förvaras?

– Jag tror det ska förvaras som annan rotfrukt, för det är ju en rotfrukt. I den svalare delen av kylskåpet, säger Ingrid Larsson.

Hur river man ingefära?

Ingrid Larsson rekommenderar ingefäran ska skalas innan den rivs, eftersom skalet inte innehåller några extra näringsämnen.

– Precis som man skalar morötter, kålrot eller palsternacka. Om man nu inte tvättar den väldigt noggrant, för det sitter ofta lite bakterier och så i skalen. Potatisar kan kokas med skal, men det är just för att man kokar dem. Hade man kokat ingefära kanske det går att äta med skalet på, men det är ganska träigt och inte så gott.

Kan gravida äta ingefära?

Just nu utreder Livsmedelsverket om höga doser av ingefära kan vara farligt för gravida och eventuellt öka risken för missfall. Ingrid Larsson rekommenderar därför de som är gravida att inte äta roten i för stora mängder.

– För säkerhets skull bör man tillsvidare undvika ingefärsshots, te av ingefärspulver eller kosttillskott med ingefära. Dels kan det bli en hög koncentration av ingefära i dessa produkter, men också om man äter eller dricker det varje dag.

Samtidigt behöver inte den som är gravid undvika ingefära helt och hållet.

– Det är sannolikt inte någon fara för gravida att äta ingefära om man använder den som krydda då och då, om man tar kryddan i små mängder. Men är man osäker eller tveksam är ett sådant livsmedel som de flesta lätt kan undvika helt, särskilt under en graviditet som varar under en begränsad tidsperiod.

Redaktionens val

  1. HÄLSOKOST

    Chaga – allt du vill veta om lokala hälsosvampen

  2. HÄLSOKOST

    Agnes Wold: Det går inte att boosta immunförsvaret

  3. HÄLSOKOST

    Gurkmeja - alla fördelar med att äta superroten

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga Aginger