Dukan-dieten – experten reder ut allt du behöver veta

  • Sebastian Lundgren
Publisert:

Just nu pratas det mycket om Dukan-dieten. Den här metoden skiljer sig lite från andra eftersom du äter i olika faser. Näringsfysiologen reder ut allt du behöver veta innan du testar att äta enligt Dukan.

Dukan-dieten sticker ut lite från övriga dieter som GI, LCHF, Atkins. När man äter enligt den franske läkaren Pierre Dukans metod följer man nämligen vissa faser. I första fasen äter man enbart protein för att i andra fasen lägga till grönsaker, i tredje fasen tillför du kolhydrater och i sista fasen äter du allt.

Populär på grund av ketos

För 20 år sedan var den här dieten riktigt het och nu har det börjats snackas om Dukan igen. Comebacken tror docenten och näringsfysiologen Ingrid Larsson kan bero på att man utvecklar så kallade ketos. Vilket betyder att man minskar på kolhydrater så att kroppen börjar använda fett som bränsle istället för kolhydrater.

– Dieten har varit populär tidigare, men det var nog mer än 20 år sedan. Men jag kan förstå varför den börjar bli populär igen. Det är en diet där man utvecklar ketos. Den är inte som den populära keto-dieten som går runt nu, utan här fokuserar man på mycket protein. Det är faktiskt mycket protein i alla fyra faserna av den här dieten, även om det är den första fasen som det stora proteinintaget ska vara, säger Ingrid Larsson.

Ingrid Larsson, docent och näringsfysiolog

Inte hälsosamt på lång sikt

Och visst fungerar den om målet är att tappa ett par kilon. Men är målet långsiktiga hälsosamma matvanor är inte den här typen av diet det bästa säger Ingrid.

– Som alltid med dieter så beror det ju på vad det målet är. Vill man bli av med fem kilo så kan du ju använda en sån här diet så att du blir av med de kilona. Men har du tänkt bygga hälsosamma matvanor på lång sikt så skulle jag avråda från dieter med mycket protein i, precis som denna eller för den skull dieter med mycket fett i.

– Anledningen att den funkar är att man reducerar energiintaget, man lyfter bort sötsaker och liknande, bröd, potatis, pasta, frukt, bär, rotfrukter och matfetter. Det är inte konstigt att man går ner I vikt när man reducerar kaloriintaget, säger Ingrid.

Tänk på det här innan du börjar

Som med alla dieter bör man fundera över om det passar för din livssituation och din hälsa. Dukan-dieten passar till exempel inte om du har problem med njurar eller hjärta eller är vegan.

– Eftersom man äter en kost med en hel del animaliskt protein så bör man vara uppmärksam för vissa saker. Dels att man är frisk, att man inte har problem med njurarna eller hjärt-och kärlsjukdomar. Det är faktiskt så att det finns en ökad andel bland folk som lider av fetma där man inte har friska njurar, så det är viktigt att kolla upp, säger hon.

Det finns dessutom en annan grupp som ska undvika Dukan.

– Det här är inget för veganer. Det skulle bli berg av kikärtor och bönor framför dessa personer. Det är ingen hållbar vegandiet, säger Ingrid.

Så fungerar de olika faserna i Dukan-dieten

Attackfasen

Ät så här:
Under attackfasen ska du I princip bara förtära protein. Det vill säga att du skippar grönsaker och kolhydrater som pasta och potatis och ersätter det med till exempel skaldjur och kyckling.

Till denna fas kan du dricka vatten, kaffe eller osötat te. Du kan, i princip, äta hur mycket av proteinet du vill under den här fasen.

Tid: En vecka

Mat som passar bra under attackfasen

  • Kalkon
  • Kyckling (utan skinn)
  • Oxkött/kalvkött
  • Fisk
  • Skaldjur
  • Mager skinka
  • Ägg
  • Mjölkprodukter med 0–1,5 % fett

Källa: dukandieten.com

Cruisefasen

Ät så här:
Under den här fasen så fortsätter du som vanligt, fast med den stora skillnaden att du lägger till grönsaker till din måltid varannan dag. Den här fasen håller du tills du når din målvikt.

Tid: Tills du nått ditt mål.

Grönsaker som passar bra under Cruisefasen

  • Kronärtskocka
  • Sparris
  • Aubergine
  • Fänkål
  • Kål (vit, röd, grön, savoy, blomkål, brysselkål)
  • Selleri
  • Endiver
  • Zucchini
  • Champinjoner
  • Gurka
  • Spenat
  • Paprika
  • Broccoli
  • Hericots verts
  • Purjolök
  • Lök
  • Pumpa
  • Rädisor
  • Sallad
  • Harsyra/ängsyra
  • Sojabönor
  • Kålrot
  • Mangold
  • Tomater
  • Majrovor
  • Morötter
  • Rabarber
  • Rödbetor

Källa: dukandieten.com

Sammanslagningsfasen

Ät så här:

När du har nått din målvikt så kommer du till den så kallade sammanslagningsfasen. Nu kan du också addera kolhydrater till din kost. Här gäller det såklart att ha koll på hur mycket du väljer att stoppa i sig. En dag i veckan äter man enligt attackfasen.

Tid: Man brukar säga att fasen pågår 10 dagar för varje kilo du tappat. Har du gått ner 4 kilo pågår den alltså i cirka 40 dagar.

Stabiliseringsfasen

Ät så här:
Sist men inte minst så kommer vi till stabiliseringsfasen. Det är alltså fasen då du från och med nu får äta vad du vill. Här ska du kunna behålla vikten utan större problem så länge du äter så som i sammanslagningsfasen och en av dagarna i veckan äter som om du vore i attackfasen.

50 genvägar till fettförbränning

Paulún, Fredrik

50 genvägar till fettförbränning

229,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. KOST

    Detta är keto: Allt du behöver veta om dieten

  2. KOST

    Frukt och grönsaker du ska undvika om du har IBS

  3. HÄLSOKOST

    Periodisk fasta - experterna reder ut allt du vill veta

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Sebastian Lundgren