Forskaren slår hål på 3 myter om hälsodrycken kaffe

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Visste du att dina kaffevanor är genetiska? Och att det tar mer än 12 timmar innan koffeinet har gått ur kroppen? Forskaren Susanna Larsson guidar oss i kaffets alla hälsofördelar och slår hål på några envisa myter om det svarta guldet.

Hälften mjölk, en liten sockerbit på skeden, från fatet, starkt, svagt. Det finns få saker som vi har så mycket ritualer kring och specifika åsikter om, som vårt kaffe. Och det är faktiskt vi i Sverige och finländarna som dricker mest kaffe i hela världen. I dag på den internationella kaffedagen firar vi genom att djupdyka i denna naturliga energidrycks hälsofördelar och myter. Och hälsofördelar finns det faktiskt en hel del av.

– Det finns ett tydligt samband mellan kaffe och minskad risk för diabetes typ 2. Man vet egentligen inte hur det hänger ihop. Men troligtvis är kaffets antioxidanter eller koffeinet som skyddar mot typ 2 diabetes. Man har även sett att de som dricker kaffe har något lägre risk för stroke och hjärtinfrakt. Det är förmodligen antioxidanterna som skyddar mot detta. Antoixidanter skyddar cellerna mot skador, säger Susanna Larsson forskare vid Uppsala universitet och Karolinska Institutet som gjort flera studier om kopplingen mellan kaffe och olika sjukdomar.

Konsten att göra kaffe - Vägen till den perfekta smaken

Kingston, Lani

Konsten att göra kaffe - Vägen till den perfekta smaken

179,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Susanna Larsson, forskare vid Uppsala universitet och Karolinska Institutet

Minskad risk för njursten

Nya studier har även visat att kaffe kan minska risken för njurstenar.

– Kaffe är urindrivande, det trodde man tidigare var en myt men nu har vi sett i nya studier att kaffe även minskar risken för njurstenar och det är ett tecken på att det är urindrivande.

Bryggkaffe är helt klart kaffet med bäst hälsoegenskaper. I espressokaffe och kokkaffe finns ämnen (diterpener) kvar i drycken som kan höja blodfetterna
vilket i sin tur kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. I bryggkaffe fastnar dessa ämnen i filtret.
Man ska även se till att inte dricka sitt kaffe för hett.

– Man tror att risken för cancer i matstrupen ökar om man dricker väldigt varma drycker. Men det handlar inte om kaffet i sig utan om alla heta drycker, säger Susanna.

Våra kaffevanor är genetiska

Något som många inte vet är att våra kaffevanor faktiskt är genetiska. Allt handlar om hur snabbt vi bryter ner koffein.

– Det är genetiskt hur snabbt man kan bryta ner koffein och utsöndra det. Man tror att de som är snabba på att bryta ner koffein, de dricker även mer kaffe. Är man snabb på att bryta ner koffein kan man dricka ganska mycket och ändå ha låga nivåer av koffein i blodet jämfört med någon som bara dricker en halv kopp kaffe men bryter ner koffeinet väldigt långsamt.

– Jag tror också att det är lite olika i olika regioner hur bra vi bryter ner det. I Sverige är vi nog faktiskt lite snabbare. Sverige och Finland dricker ju högst mängd kaffe så vi har troligtvis genetiskt lättare att bryta ner koffeinet snabbt.

Så om man har långsam nedbrytning hur tidigt borde man sluta dricka kaffe på dagen då?

– Generellt så tar det närmare 6 timmar innan hälften av koffeinet har gått ur kroppen så sex timmar senare har vi fortfarande hälften kvar. När det gått tolv timmar har man en fjärdedel kvar. Det tar tid att bli av med koffeinet! Det är förstås från person till person. Men är du långsam på att bryta ner koffein ska du kanske inte ens dricka efter klockan 12 på dagen.

3 MYTER OM KAFFE

  1. Kaffe är cancerframkallande
    På 1970- och 80-talen rapporterade forskare om att kaffe kunde ge ökad risk för cancer i bukspottskörtel och urinblåsa. 1991 hamnade kaffe till och med på Världshälsoorganisationens lista över ”möjligen cancerframkallande” kostfaktorer. Det har dock försvunnit därifrån nu.
    – De tidigare studierna som gjordes för 20-30 år sedan hade dålig justering för bland annat rökning, förklarar Susanna.
  2. Den som dricker mycket kaffe har hög koffeinhalt i blodet
    Nix, de som bryter ner koffein snabbt är ofta dem som dricker mycket kaffe, visar nya genetiska studier.
    – Är man snabb på att bryta ner koffein kan man dricka ganska mycket och ändå ha låga nivåer av koffein i blodet.
  3. Har du svårt att sova bör du inte dricka kaffe på kvällen
    Du bör faktiskt sluta lååångt tidigare än så om du även råkar bryta ner koffein långsamt.
    – Är du långsam på att bryta ner koffein ska du kanske inte ens dricka efter klockan 12 på dagen, säger Susanna

Redaktionens val

  1. HÄLSOKOST

    Lingon – därför borde vi frossa i hälsobäret

  2. HÄLSOKOST

    Periodisk fasta - experterna reder ut allt du vill veta

  3. KOSTTILLSKOTT

    Så vet du om du har brist på D-vitamin

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.