Matmyter: Så får du i dig proteinet du behöver

  • Sebastian Lundgren
Publisert:

Behöver vi verkligen äta mer enkom för att vi tränar, och vad behöver vi äta?
Det reder Wellness-profilen Erika Kits Gölevik och näringsfysiologen Kristina Andersson ut.

När folk kickar igång med träningen tenderar de ofta att börja om på ny kula när det gäller deras kost.

Man tänker på proteinintag, kaloriunderskott och hur man egentligen ska få ihop det hela. Men hur mycket vikt bör man egentligen lägga på sin kost när man tränar, kan man fortfarande äta ”normalt”?

– Det är inte så att du inte kommer att bli sjuk eller inte få några träningsresultat om du inte äter annorlunda, berättar Kristina Andersson.

– Men det kan finnas en fördel, framförallt om vi pratar om prestation, då kan man dra nytta av att äta på ett lite mer genomtänkt sätt. Då handlar det om att, när vi tränar, så startar vi processer i kroppen för att bygga muskler till exempel. Man har sett i forskning att man kan, genom att påverka maten, förstärka de här effekterna.

– Man ska också komma ihåg att all sån här forskning är ren prestationsforskning, som är intressant för liksom hur eliten kan bli bättre.

Måste jag äta mer protein?

Men om man tränar, måste man få i sig mer protein? För man gör ju av med mer energi om man tränar mer.

– Absolut, en kropp som har mycket muskler gör av mer mer energi. Men den kroppen har man ju inte första gången man går till gymmet. Vi har en tendens att överskatta hur mycket energi det går åt när vi är fysiskt aktiva. Generellt sett så tenderar vi att äta upp det där kaloriminuset som träningen faktiskt ger, om vi aktivt börja äta mer.

– Det är inte givet att man behöver äta mer. Men rör jag mig jättemycket så måste man ju äta mer, berättar Kristina.

Wellness shop

Redaktionens val

  1. HÄLSA

    Här hittar du alla avsnitt av podden Revolutionskvarten

Om skribenten

  • Sebastian Lundgren