Aronia – prydnadsbäret vi borde äta

Publisert:
Aronia innehåller väldigt många vitaminer och mineraler i förhållande till sin vikt.
Aronia innehåller väldigt många vitaminer och mineraler i förhållande till sin vikt.

Aronia är prydnadsbusken som bär på vitaminbomber.

Men hur smakar egentligen bären och hur mycket ska man äta? Hur sköter man om aronia om man vill plantera den själv?

Experterna reder ut.

Superbäret aronia har, trots sin sträva smak, blivit allt mer populärt.

– De är riktiga vitaminbomber, säger Cecilia Holm Wallenberg, professor i molekylär cellbiologi.

Men aroniabuskar är inget som vanligtvis odlas i Sverige för att skördas.

– Man odlar dem oftare för prydnadsvärden är för att plocka bären, säger Helena Jauhiainen, hortonom.

Vad är aronia?

Aronia är en buske som kommer från Nordamerika. Den har inte någon naturlig utbredning i Sverige, men Helena Jauhiainen, hortonom vid en produktionsplantskola, tror att den blivit populär på grund av sitt utseende.

– Det är en buske som har fina prydnadsvärden. Vita blommor växer på våren och sätter bär under sommaren som är färdiga på höstkanten. Då har bladen fått väldigt vackra höstfärger, säger hon.

Buskarna kan vara både höga och låga, och går att plantera på alla möjliga platser. I skogsträdgårdar eller mitt i gatan. Dess bär är blålila, innehåller mycket färgämnen och plockas sällan i Sverige.

– Det kan hända att folk sätter enstaka buskar i sina trädgårdar och plockar bären. Men jag tror inte det är så vanligt, säger Helena Jauhiainen.

Cecilia Holm Wallenberg beskriver aronia som ett koncentrat av många hälsosamma ämnen.
Cecilia Holm Wallenberg beskriver aronia som ett koncentrat av många hälsosamma ämnen.

Därför är aronia nyttigt

Aronia är ett bär som innehåller väldigt många vitaminer och mineraler i förhållande till sin vikt. Cecilia Holm Wallenberg, professor i molekylär cellbiologi, beskriver bäret som ett koncentrat av många hälsosamma ämnen.

– Just aronian är rik på K-vitamin, C-vitamin och även karoten, som är förstadier till A-vitamin. De är riktiga vitaminbomber.

Precis som många andra bär innehåller aronia också polyfenoler, som har antioxidativa egenskaper. Det innebär att de bromsar kroppens oxidativa processer, som är förknippade med åldersrelaterade sjukdomar och folksjukdomar.

Cecilia Holm Wallenberg förklarar att bär generellt är bra att äta för att främja en mer hälsosam tarmflora.

– De innehåller olika fibrer, både lösliga och olösliga, som framförallt är bra för mag- och tarmkanalen. Där anses bär vara väldigt bra prebiotika, det vill säga näring för våra tarmbakterier . Men det gäller alla bär.

Det har också gjorts studier som visar att bär är antiinflammatoriska och gynnar en hälsosam profil vad det gäller blodfetter.

Så kan du äta aronia

Aroniabär kan ätas i flera olika former. Som saft, sylt, gelé eller marmelad. Cecilia Holm Wallenberg tror att det är ett bär som måste tillagas för att smaka gott.

– Jag ser inte framför mig att man konsumerar aroniabären rakt upp och ner, som lingon, blåbär eller svarta vinbär som är goda i färsk form. Men jag är osäker på om aroniabären alltid måste tillagas, eller om det bara handlar om smaken.

Bäret kan också torkas till ett pulver, som går att strö över gröt eller fil, blanda ner i en smoothie eller baka in i bröd. Enligt Cecilia Holm Wallenberg är frystorkade bär det bästa alternativt för den som inte vill äta bären i färsk form, men ändå få i sig dess nyttiga innehåll.

– I många fall är upphettning och tillagning något som försämrar bärets egenskaper, särskilt C-vitamin. Alla bär är väldigt C-vitaminrika, men de är inte biologiskt aktiva när man tillagar dem.

Hon jämför aronia med nypon, som inte heller är särskilt gott att äta i färsk form men som finns att köpa som pulver.

Huruvida bärets antioxidativa polyfenoler påverkas av tillagning och upphettning är ännu inte helt klarlagt.

Hur mycket aronia ska man äta?

Hur mycket aronia du bör äta är individuellt och beror på vad du vill åstadkomma. Enligt de studier som gjorts handlar de oftast om att få i sig en ganska stor, men inte orimlig mängd.

– Det är svårt att säga ett exakt antal bär. Men det måste vara en ansenlig mängd, inte bara en klick gelé som dekoration, säger Cecilia Holm Wallenberg.

Hon vill också understryka att variation alltid är viktigt när det kommer till kost.

– Om man vill leva hälsosamt i största allmänhet och undvika besvär är det bra att tänka lite varierat. Att inte bara äta ett enda bär, utan kombinera dem och få den sammanlagda effekten.

Den som bara vill äta aronia för att få i sig hela sitt dagliga behov av C-vitamin måste äta mycket, medan den som äter många olika bär inte behöver äta lika stora mängder av varje bär.

Hur smakar aronia?

– Blä, säger hortonomen Helena Jauhiainen och skrattar.

Hon förklarar att bäret i sig är strävt i smaken och inte särskilt gott. Eftersom det innehåller mycket färg kan det användas i blandsaft för att ge saften en bättre och mörkare färg.

Trots att arnoia förekommer i saft är bäret inte alls sött, så som många andra bär. Men Helena Jauhiainen förklarar att det finns ett knep för att få fram sötman.

– Om man plockar vissa bär efter att första frosten har kommit kan det dra fram fler sockermolekyler i bäret. Då blir bäret lite sötare och det gäller även aronia, säger hon.

Var kan man köpa aronia?

– Det går att köpa i olika hälsokostaffärer och på nätet, säger Cecilia Holm Wallenberg.

Aronia kan köpas som juice, i bärform och som frystorkat pulver. Dock kan priset påverkas av att det inte är ett svenskt bär och därmed behöver importeras.

– Det billigaste är väl att odla det själv i trädgården. Då kan du köpa busken på vanliga plantskolor, säger Cecilia Holm Wallenberg.

Helena Jauhiainen förklarar att aronia är lättskött trädgårdsväxt som klarar av det mesta.
Helena Jauhiainen förklarar att aronia är lättskött trädgårdsväxt som klarar av det mesta.

Så planterar du aronia

Om du vill odla aronia själv kan du köpa plantan i en trädgårdsbutik. Enligt Helena Jauhiainen är den lätt att sköta och kan planteras i de flesta jordar.

– Det viktigaste är bra bevattning de första 2–3 åren, tills du vet att trädet eller busken har etablerat sig. Sedan ska de kunna klara sig mer eller mindre själva.

Hon förklarar att det är en trädgårdsväxt för utomhusplantering som klarar av det mesta.

– Blir busken för grov i grenarna, kan du klippa ner den. Du behöver inte vara rädd för att den inte ska skjuta nytt, det är en buske som tål det mesta, säger hon.

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga AgingerSaga Aginger är reporter på Wellness och har tidigare jobbat på Aftonbladets redaktion för sociala medier. Saga har en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Hon har även studerat kreativt skrivande vid Jakobsbergs folkhögskola.