Detta är LCHF: Allt du behöver veta om dieten

  • Leo Pettersson
Publisert:

Det är bevisat att LCHF kan leda till viktminskning och ge positiva effekter på blodsockret för personer med diabetes.

Den populära dieten påstås också ha flera andra effekter – vilka man bör ta med en nypa salt, menar näringsfysiolog Ingrid Larsson.

– När man läser om sådana påståenden är det bra om man frågar sig själv “kan det här vara rimligt?”. Ofta är svaret nej, säger hon.

Förkortningen LCHF står för Low Carb High Fat. Dieten går ut på att man begränsar kolhydratintaget samtidigt som man äter mer fett och protein.

Sedan mitten på 2000-talet har dieten varit omtalad i Sverige och har under perioder varit den hetaste - åtminstone mest omtalade - kosthållningen i landet.

I en djungel av dieter försvinner LCHF i dag kanske mer in i mängden. Men det är i allra högsta grad en diet som många fortfarande förhåller sig till. Inte minst för att gå ner i vikt.

LCHF för att gå ner i vikt

Enligt Ingrid Larsson, näringsfysiolog och docent vid Sahlgrenska akademin, är det inte konstigt att människor som äter enligt LCHF går ner i vikt.

– Forskningen om LCHF säger att om man minskar intaget av kolhydrater så minskar man intaget av kalorier. Därför går man ner i vikt. Det är en plus- minusekvation.

För många är det enklare att hålla sig till en diet där det tydligt framgår vad man får och inte får äta.

– Vissa personer tycker att det lättare att följa en sådan diet än andra dieter. Så i grund och botten handlar det inte så mycket om dieten, utan förmågan att följa dieten och begränsa intaget av kalorier, säger Ingrid Larsson och fortsätter:

– LCHF har bra ett bra bevisunderlag att i det korta perspektivet, upp sex månader, gå något bättre viktminskning än en jämförelsekost som innehåller lite fett och mer av kolhydrater. Men följer man upp på individer upp till tolv månader ser man ingen skillnad i viktändring.

Viktigt med kvalitén

Jämfört med andra lågkolhydratskoster eller ketogena koster är LCHF en förhållandevis enkel diet att följa. Man behöver till exempel inte räkna kalorier eller väga maten.

Dessutom går det att äta enligt LCHF med olika grader av strikthet.

Men som ovan nämnt, och som namnet antyder, går det alltså ut på att begränsa kolhydratintaget och äta mer fett. Och då finns det vissa saker man bör tänka på ett varv extra.

– När man väl har bestämt sig för att äta mindre kolhydratrika livsmedel så är det viktigt att den maten som är kvar har bra kvalité. Om man äter mycket fett så ska man inte äta smör, ost och bacon. Utan man borde satsa på hälsosamt fett som vegetabiliskt fett, fiskfett, nötter och mandel. Det är bra om man äter mer av omättade fetter, säger Ingrid Larsson.

LCHF för kvinnor

Hallén, Anna

LCHF för kvinnor

239,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Kan uppnå ketos via LCHF

Det finns ingen bestämd mängd kolhydrater man får äta för att det ska räknas som LCHF.

Men i regel är det så att ju lägre kolhydratintaget är, desto mer effektiv blir dieten ur ett viktminskningsperspektiv.

Äter man mindre än 20 gram kolhydrater per dag är det att betrakta som en strikt LCHF - vilket ofta kallas för ketogen kost. Vid så låga nivåer av kolhydrater benämns det ofta som en ”extrem lågkolhydratkost”.

Strikt LCHF kan leda till ketos

Ketos är ett metaboliskt tillstånd man kan uppnå om man minskar kolhydratintaget till ett minimum, vilket leder till att kroppen bränner fett istället för kolhydrater för att få energi.

I detta tillstånd kan många uppleva en ökad mental och fysisk prestation.

– Att vara i ketos en kort period är sannolikt inte farligt om man är frisk för övrigt. Det är ett överlevnadssystem för att kroppen ska överleva svält. Man kan uppleva det som att man får ett rus av det här; en känsla av att man får energi. På kort sikt är det absolut inga problem men forskningen är otillräcklig för vad som händer om man befinner sig i ketos-stadiet under lång tid, säger Maria Ahlsén, kostexpert och doktor i fysiologi.

Strikt, måttligt eller liberalt kolhydratintag

Men vid ett måttligt eller mer liberalt intag av kolhydrater (från 20 till 100 gram per dag) kommer man i regel inte att komma in i tillståndet ketos.

Många dietister rekommenderar dock att man följer kostråden för LCHF strikt, åtminstone till en början. När man sedan nått den vikt man varit ute efter kan man successivt börja äta mer kolhydrater.

Kan alla äta efter LCHF?

De allra flesta friska vuxna personer kan äta enligt en LCHF-diet utan att det ska vara farligt.

Personer som medicinerar för högt blodtryck eller diabetes samt personer som ammar kan dock behöva anpassa sina dieter efter sina förutsättningar.

Biverkningar med LCHF

Däremot finns det vanliga besvärliga symtom som kan uppkomma när man skiftar över till en LCHF-diet. Ibland kallas dessa symtom för ”keto flu” (ketos-influensa).

Dessa uppkommer till följd av en ökad fettförbränning och oftast försvinner symtomen efter några veckor. 

Livsmedel att prioritera och undvika på LCHF

Ät gärna:

  • Fisk, kött och skaldjur
  • Ägg
  • Feta såser
  • Grönsaker
  • Bär och nötter
  • Fett

Undvik helst:

  • Socker (viktigast)
  • Frukt
  • Onaturliga fetter
  • Kolhydrater

Vanliga symtom när man går över till LCHF

  • Yrsel
  • Trötthet
  • Huvudvärk
  • Irritation
  • Illamående

Redaktionens val

  1. KOST

    Att välja rätt diet – så vet du vilken som passar dig

  2. KOST

    Detta är keto: Allt du behöver veta om dieten

  3. KOST

    Våra taskiga matvanor – så påverkas vi

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Leo Pettersson är reporter för Aftonbladet Family och Wellness sedan januari 2020. Leo började på Aftonbladet 2017 och var då en del av nöjesredaktionen, som reporter och redaktör. Innan dess var han på Kristianstadsbladet och Blekinge Läns Tidning i cirka fem år både som praktikant och anställd. Utbildning: Leo Pettersson har gått journalistlinjen på Ädelfors Folkhögskola. Tidigare har han studerat kurser inom kognitionsvetenskap, datorspel och fotbollskunskap på Göteborgs Universitet och Malmö Universitet