Detta är keto: Allt du behöver veta om dieten

  • Leo Pettersson
Publisert:

Keto-dieten är en extrem lågkolhydratdiet som kan vara farlig för personer med underliggande sjukdomar.

Men för alla som är friska är dieten ofarlig och det metaboliska tillstånd man kan uppnå har flera positiva effekter.

Man kan säga att ketogen kost, som ofta kort och gott kallas för keto, är den extrema varianten av LCHF.

Det är en kost som i huvudsak går ut på att man kraftigt minskar intaget av kolhydrater samtidigt som ett måttligt proteinintag behålls och intaget av fett ökar något.

Detta tvingar kroppen att förbränna fett framför kolhydrater.

”En extrem diet”

Det är ingen enkel sak för alla att göra och Ingrid Larsson, näringsfysiolog och docent vid Sahlgrenska akademin, menar på att man ska vara försiktig med att börja på denna diet.

– Den är så extrem att den är svår att följa och vissa näringsämnen kommer inte med, så man måste supplementera med vissa näringsämnen.

Ofta behöver dieten kompletteras med vitamintillskott.

Dödsfall på grund av keto

Enligt Ingrid Larsson är keto inte är en diet som man bör utöva på egen hand.

– Det finns dödsfall där personer har gjort keto-dieten på egen hand. Det är inte något man ska testa själv. Därför är det väldigt synd när man diskuterar en sådan här diet som att det är vilken diet som helst. 

Vad är det som är farligt med keto?

– Om vi tittar på de dödsfall som beskrivits i litteraturen är det ett fall där selenbrist påverkade hjärtats funktion. Personen hade en underliggande sjukdom, säger Ingrid Larsson.

– Man äter nästan inga kolhydrater alls. Men i ett livsmedel som innehåller kolhydrater finns det andra näringsämnen. Ett fiberrikt fullkornsbröd till exempel innehåller B-vitaminer, mineraler och exempelvis selen.

“Ingen frisk person ska vara orolig”

Ingrid Larsson säger att de få dödsfall som rapporterats är fallbeskrivningar.

– De här fallbeskrivningarna jag refererar till är personer som haft underliggande sjukdomar. I ett fall är det en person med svår epilepsi, i det annat fall är det obehandlad diabetes. 

– Det handlar inte om många dödsfall, men varför jag tar upp det är för att det indikerar på att det är en extrem diet. När vården får kännedom om sådana här dödsfall skriver man en fallbeskrivning. Den har som syfte att vara uppmärksam på potentiella risker med en extrem diet för personer med olika sjukdomar.

För alla som är friska är keto-dieten däremot inte farlig att följa.

– Ingen frisk person ska vara orolig för att dö bara för man äter en keto-diet. Det är inte en hälsosam diet, men man dör inte av den för det, säger Ingrid Larsson.

Livsmedel med mycket selen

Fisk, inälvsmat, nötter, fröer, mjölk, ost och ägg är några av de livsmedel som innehåller mest selen, enligt Livsmedelsverket. Många av dessa är grundpelare i en keto-diet.

Man kan alltså inte påstå att det finns reella risker för selenbrist hos friska personer som äter enligt keto-dieten.

Viktigt med rätt livsmedel

Precis som för alla dieter med låga intag av kolhydrater är det viktigt att tänka på vilket fett man äter.

Det mättade fettet i livsmedel som smör, grädde, bacon och rött kött kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Dessutom kan rött kött och chark öka risken för tarmcancer.

Keto-licious

Bladh by Bladh

Keto-licious

185,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Ingrid Larsson, näringsfysiolog och docent vid Sahlgrenska akademin.

Det äter man man på keto-dieten

Det säger nog sig självt att man bör undvika livsmedel som innehåller mycket kolhydrater om man ska följa en ketogen kost.

Ju färre kolhydrater man äter, desto mer effektiv är dieten för att försätta kroppen i tillståndet ketos.

Principen är att äta mindre än 50 gram kolhydrater om dagen. Men för att komma till ketos-tillståndet rekommenderas det ofta att man helst ska äta under 20 gram kolhydrater per dag. 

Livsmedel att prioritera och undvika på keto

Ät gärna:

Fisk och skaldjur

Ägg

Kött

Naturliga fetter

Ovanjordsgrönsaker

Att undvika/äta i minimala mängder:

Potatis

Pasta

Bröd

Ris

Alkohol

Frukt

Godis

Torkade bönor

Linser

Så fungerar keto-tillståndet

Anledningen till att dieten heter keto är för att målet är att hamna i ett tillstånd som heter just ketos. Det hamnar man i om kolhydratintaget minskas till ett minimum.

Det är ett metaboliskt tillstånd som uppstår när kroppen bränner fett istället för kolhydrater för att få energi.

När kroppen inte längre har tillgång till glukos (blodsocker) används istället bränslemolekylerna ketoner som ett alternativt bränsle för kroppen. Med andra ord kan kroppen bränna fett hela dagen.

Ett överlevnadssystem

Ibland hör man personer på en keto-diet säga att de “faller ur” ketos-stadiet om de slarvar med kosten.

Det finns dem som upplever en ökad mental och fysisk prestation i detta tillstånd. Men den största fördelen beskrivs vara att man inte blir lika hungrig och därför inte behöver äta lika ofta.

– Att vara i ketos en kort period är sannolikt inte farligt om man är frisk för övrigt, säger Maria Ahlsén, kostexpert och doktor i fysiologi.

– Det är ett överlevnadssystem för att kroppen ska överleva svält. Man kan uppleva det som att man får ett rus av det här; en känsla av att man får energi. På kort sikt är det absolut inga problem men forskningen är otillräcklig för vad som händer om man befinner sig i ketos-stadiet under lång tid.

Biverkningar med ketos

Det finns flera tydliga indikationer på att man uppnått ketos. Dessa skulle kunna benämnas som biverkningar, då de inte är så åtråvärda.

Många upplever nämligen att deras andedräkt luktar aceton. Även urinen kan lukta aceton som en följd av ketos-tillståndet.

Sist men inte minst kan också ens svett komma att lukta (ännu mer) illa.

Behandlar epileptiker med keto

Ibland behandlas personer med svår epilepsi med keto. Det har visat sig att kosten har flera mätbara fördelar i studier upp till tolv månader. 

Får hjärnan i sig för lite glukos drabbas den av energibrist. Då fungerar istället fettsyror i kosten som en alternativ energikälla. Till följd av det lugnar nervcellerna ner sig och retligheteten minskar. Detta kan antingen dämpa eller helt ta bort de epileptiska anfallen.

– Inom epilepsivården och forskningen har man sett att en extrem lågkolhydratkost i vissa fall kan hjälpa personer med svår epilepsi, säger Ingrid Larsson.

”Tar inget medicinskt ansvar”

Som vanligt när det kommer till populära viktminskningsdieter finns det flera påstådda fördelar. Så även med ketogen kost.

Utöver att många rapporterar att de gått ner i vikt och stabiliserat sin hunger till följd av dieten pratas det ofta om effekter kopplade till diabetes. På populära svenska hemsidor påstås det bland annat att keto kan förbättra typ 2 diabetes.

Men Ingrid Larsson hävdar att det påståendet är direkt felaktigt.

– Det är helt fel att säga att om man äter ketogen kost så förbättrar man sin typ 2-diabetes. Det är personer som har åsikter, som inte tar något medicinskt ansvar för vad de säger. De presenterar ju sin åsikt. Men vi som jobbar inom vården har ett medicinskt ansvar och måste ge korrekt fakta.

Risk för hjärtinfarkt kan öka

Snarare hävdar hon att det ska kunna ge motsatt effekt.

– Man ökar risken för höga blodfetter, och det är något av det sämsta man kan få om man har diabetes typ 2. I grunden finns det en hög risk för hjärt- kärlsjukdomar eftersom de flesta med typ 2-diabetes har fetma. Ost, grädde och bacon är livsmedel som ofta specificerar en ketogen kost och de innehåller mycket mättat fett. Så risken för hjärtinfarkt kan öka.

– Det uttalandet (om att det ska förbättra diabetes typ 2) härstammar ifrån att om man har ett stadigt minskat kaloriintag så minskar vikten. Om man också reducerar kolhydratintaget så sjunker behovet av insulin. Men det är inte att sjukdomen förbättras, utan det är en effekt av att man äter mindre kolhydrater som påverkar symtomen.

Saknas vetenskapligt stöd

Socialstyrelsen skriver om effekterna av en extrem lågkolhydratkost – vilket keto räknas som – kan ha på diabetes. Det konstateras att det saknas vetenskapligt underlag för att bedöma de långsiktiga effekterna när det gäller vikt, blodtryck, blodfetter, långtidsblodsocker samt risk för och dödlighet i hjärt-kärlsjukdom.

Vidare menar Socialstyrelsen i sin vägledning att det ännu är oklart om en extrem lågkolhydratkost kan vara bra vid diabetes. Däremot konstaterar myndigheten att flera internationella riktlinjer för kostbehandling av personer med diabetes rekommenderar en kost som liknar måttlig lågkolhydratkost. Detta särskilt vid övervikt och minskad känslighet för insulin.

Det kunskapsunderlag som ligger till grund för Socialstyrelsens riktlinjer håller på att uppdateras.

Om man som person med diabetes vill prova keto är det viktigt att det regelbundet kontrolleras värden och vikt hos en diabetessjuksköterska eller en läkare.

Redaktionens val

  1. KOST

    Att välja rätt diet – så vet du vilken som passar dig

  2. KOST

    Detta är LCHF: Allt du behöver veta om dieten

  3. KOST

    Våra taskiga matvanor – så påverkas vi

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Leo Pettersson är reporter för Aftonbladet Family och Wellness sedan januari 2020. Leo började på Aftonbladet 2017 och var då en del av nöjesredaktionen, som reporter och redaktör. Innan dess var han på Kristianstadsbladet och Blekinge Läns Tidning i cirka fem år både som praktikant och anställd. Utbildning: Leo Pettersson har gått journalistlinjen på Ädelfors Folkhögskola. Tidigare har han studerat kurser inom kognitionsvetenskap, datorspel och fotbollskunskap på Göteborgs Universitet och Malmö Universitet