Så näringsrikt är jordnötssmör

  • Saga Aginger
Publisert:

Jordnötssmör är en populär ingrediens i allt från smoothies till grytor. Men hur hälsosamt är det?

– Om man inte vill äta kött så kan jordnötssmöret bidra med näringsämnen. Men det ersätter inte kött, och man får hålla koll på mängden, säger näringsfysiologen Ingrid Larsson.

Jordnötssmör har blivit en allt vanligare ingrediens i smoothies, på gröt och mackor. Bland de som äter vegetariskt och vegansk används det ofta som en källa till protein, energi och fetter.

Ingrid Larsson, docent och klinisk näringsfysiolog, säger att jordnötssmör är ett hälsosamt livsmedel som till en viss gräns kan ingå i en hälsosam kost.

– Om man inte vill äta kött så kan jordnötssmöret bidra med näringsämnen. Men det ersätter inte kött, och man får hålla koll på mängden.

Ingrid Larsson, docent och klinisk näringsfysiolog

Vad innehåller jordnötssmör?

– Halva jordnöten består av fett. Den är också proteinrik och innehåller en del mikronäringsämnen, så som zink, säger Ingrid Larsson.

Sammanfattningsvis innehåller jordnötssmör energi, protein, fetter och mikronäringsämnen.

Så nyttigt är jordnötssmör

Att jordnötssmör är rikt på fetter gör det till ett energirikt livsmedel.

– Det innebär att man kan äta en mindre mängd av det och ändå få i sig energi och en del näringsämnen. Så jämfört med frukt och grönsaker innehåller det mer energi per gram, säger Ingrid Larsson.

För de som inte vill äta animalisk kost är jordnötssmör bra, eftersom det precis som kött och fisk, innehåller proteiner och en del mikronäringsämnen. Dock kan jordnötssmör inte ersätta kött, fisk eller andra liknande livsmedel.

– Det är bra med såna livsmedel som man kan komplettera sin kost med. Men det går inte att plocka ut just jordnötssmör och säga att det är en speciellt hälsosam produkt. Utan det är snarare en del som ingår i hälsosamma matvanor.

Ingrid Larsson förklarar att det är viktigt att känna till jordnötssmörets höga energiinnehåll. Detta för att det innehåller en stor andel enkelmättat fett.

– Så man får hålla koll på mängden. Man kan ju inte äta burkar med jordnötssmör för att nå någon hälsoeffekt. För då kan man dra på sig ett viktproblem med tiden.

Jordnötssmör Crunchy 500g - EU EKO

superfruit

Jordnötssmör Crunchy 500g - EU EKO

69,90 kr

Läs mer

Wellness shop

Hur mycket jordnötssmör ska man äta per dag?

Det finns ingen allmän rekommendation för hur mycket jordnötssmör man bör äta på en dag. Men Ingrid Larsson säger att en sked, cirka 15–20 gram, kan vara lagom.

– På en macka eller om man har det i en maträtt. Men att basera sina matvanor på ett dagligt intag av jordnötssmör skulle jag inte rekommendera.

Detta beror framför allt på det höga energiinnehållet. Men också på att jordnötssmör inte kan ersätta andra livsmedel, så som grönsaker, kött eller baljväxter.

– Att ersätta grönsakerna med jordnötssmör är inte så hälsosamt i längden. Grönsakerna har hela tiden sin viktiga plats i hälsosamma matvanor, säger Ingrid Larsson.

Jordnötssmör går att använda i en hel rad rätter. Här i en smoothiebowl med chokladsmak.

Så kan du äta jordnötssmör

Det finns en hel rad olika användningsområden för jordnötssmör.

– Det är ju väldigt gott på en macka. Det kan användas i desserter, kakor och olika maträtter, som smaksättare i en del grytor. Inom den asiatiska matkulturen är jordnötter eller jordnötssås populärt, säger Ingrid Larsson.

Hur förvarar man jordnötssmör?

– Om förpackningen är oöppnad så är det i skafferiet. Jag brukar tänka såhär, där det är placerat i affären där jag köper maten, på samma ställe kan jag placera det i mitt hem, säger Ingrid Larsson.

Om burken står på en hylla ute i affären så kan du ha det på en hylla i köket tills den dagen du öppnar den. Då ska du sätta in den i kylen.

Om burken är placerad i ett kylskåp i affären ska du ställa in den i kylen direkt.

Allergisk mot jordnötssmör? Det kan du äta i stället

Jordnöten är en baljväxt och tillhör samma familj som andra baljväxter, exempelvis soja. Ingrid Larsson förklarar att sojabönor kan vara ett bra alternativ i stället för jordnötssmör.

– Men har man allergi mot jordnötter så har man ofta allergi mot sojabönor också. Om man klarar av att äta nötter så har hasselnötter, valnötter och mandel motsvarande näringsinnehåll.

För den som inte kan äta nötter överhuvudtaget gäller det att vända sig till andra livsmedel.

– Då ska man satsa på att använda vegetabiliska oljor, för de har högt innehåll av enkelt omättat fett. Och det är det man är ute efter med nötterna, säger Ingrid Larsson.

Det är oljornas fettsyrasammansättning som är hälsosam och kan finnas i olika slags vegetabiliska oljor.

– Det kan vara rapsolja och olivolja. Resten av näringsämnena som jordnötssmör innehåller finns ju i andra livsmedel, så då väljer man det.

Redaktionens val

  1. KOST

    Frukt och grönsaker du ska undvika om du har IBS

  2. HÄLSOKOST

    Chaga – allt du vill veta om lokala hälsosvampen

  3. KOST

    Så nyttigt är granatäpple – experten reder ut

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga Aginger