Experten sågar viktminskningstrenden på Tiktok

Publisert:

Pressa i saft från en halv citron i din kaffekopp och rasa i vikt.

Så lyder den senaste viktminskningstrenden på Tiktok.

– Svaret är nej. Nej nej nej, säger näringsfysiologen Ingrid Larsson.

För den som snubblar in på diet-Tiktok är det som att tiden stått still. I appen finns otaliga knep för att gå ner i vikt och den senaste trenden består av en kopp kaffe och saften från en halv citron.

”Jag drack detta i 7 dagar och rasade i vikt”, skriver användarna i sina klipp och hashtaggen #coffeelemonchallenge har nått över 12 miljoner visningar.

För människor som har fetma kan den här sortens knep ge hopp om en enkel väg ut ur sjukdomen. Och det är dessa patienter Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitessjukhuset, tänker på när hon får höra om den nya trenden.

– Jag vet att det finns en väldigt stor grupp som verkligen sliter med sin vikt. Men de får inte riktigt till det i vardagen och löper risk för sjukdomar på grund av sin fetma. Då är det lätt att man greppar efter halmstrån, man provar något nytt och så blir besvikelsen ännu tyngre när det inte lyckas.

Ingrid Larsson är klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitessjukhuset.
Ingrid Larsson är klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitessjukhuset.

Därför fungerar inte kaffe- och citrontrenden

Att kaffe och citron skulle få den som dricker det att gå ner i vikt är helt och hållet en myt.

– Svaret är nej. Nej nej nej. Det kommer varken leda till viktminskning eller viktökning, eftersom kaffet inte innehåller några kalorier. Den lilla citronen man lägger till har inte heller någon betydelse, säger Ingrid Larsson.

Hon tror att de som har upplevt en effekt i själva verket har reducerat sitt energiintag genom byta ut något annat mot drycken.

– Om man dagligen äter en kanelbulle, extra ostmacka eller en chokladkaka och ersätter det med en kopp kaffe skulle man kunna uppleva en skillnad. Men då beror det inte på kaffet eller citronen, utan på att man tar bort en massa kalorier och ersätter det med noll kalorier.

Men för den som, av hälsoskäl, behöver gå ner i vikt är det inte en hållbar metod.

– Om det ska bli en viktminskning man kan behålla över tid är det viktigt att förändringen ligger så nära individens egna vanor att den enskilde personen kan få det att fungera i sin vardag för resten av livet.

Finns det någon fara för kroppen med den här trenden?

– Nej, inte direkt. Men om man är så envis att man dricker litervis med kaffe kan man få hjärtklappning, så det ska man inte göra. Men då är det ju på grund av koffeinet, säger Ingrid Larsson.

”Jag önskar att de stannar upp och tänker ett varv till”

Att blandningen blivit en trend som fått spridning på en av våra största sociala medieplattformar tror Ingrid Larsson handlar om att intresset för att gå ner i vikt fortfarande är stort.

– Det är många som vill minska i vikt och en del behöver göra det på grund av hälsoskäl. Då är det klart att man är uppmärksam på det som skrivs om viktminskning och det vet ju även de som lägger ut de här klippen.

Hon tror att de som spridit trenden inte har reflekterat över vad som fått dem att gå ner i vikt.

– Kanske är det någon som testat det här över en tid, tagit bort något annat energiintag och tolkat det som att det är drycken som gör det. De tror att kaffe och citron har någon magisk effekt och vill förmedla det till resten av världen.

Sociala medier har en stor betydelse för att den här sortens myter får spridning. Men Ingrid Larsson vill påminna om att det, bakom varje användare, finns människor som kan fatta aktiva beslut.

– Jag önskar att de som sitter i poddar eller sprider klipp stannar upp och tänker ett varv till. Är det något som jag verkligen vill förmedla vidare? Finns det någon sanning bakom det eller kan jag vara personen som undersöker det här innan jag uttalar mig?

Själv har hon svårt att tro att drycken är särskilt god.

– Jag har inte hunnit smaka, men jag vill nog inte förstöra mitt goda kaffe med citron.

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga AgingerSaga Aginger är reporter på Wellness och har tidigare jobbat på Aftonbladets redaktion för sociala medier. Saga har en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Hon har även studerat kreativt skrivande vid Jakobsbergs folkhögskola.