Frukt och grönsaker du ska undvika om du har IBS

  • Liisa Aus
Publisert:

Ont i magen - nästan varje dag? Då kan du ha IBS, en av våra vanligaste folksjukdomar. Oftast går det att självbehandla - om man följer vissa råd. Vi listar maten du ska undvika för att må bättre.

Man kan säga att var femte person i Sverige har problem som kan kopplas till IBS (Irritable bowel syndrome) - ett tillstånd som betyder att din tarm inte funkar som den ska. De vanligaste symtomen är att ha ont i magen - och ha växelvisa problem med diarré och förstoppning.
Bodil Ohlsson är professor och överläkare vid Skånes universitetssjukhus. Hon har under många år forskat kring IBS:

– IBS kan komma väldigt tidigt i livet, det är framför yngre och medelålders som drabbas. Vi vet att det är livsstilsfaktorer som stress, dålig mat och brist på motion som får tarmen att protestera - och tyvärr sker detta redan i början av livet.

Inflammation – roten till sjukdom och vad du själv kan göra för att läka

Bladh by Bladh

Inflammation – roten till sjukdom och vad du själv kan göra för att läka

175,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Bodil Ohlsson, professor och överläkare.

Irriterade tarmar

Magen, eller vårt tarmsystem, har en central roll i vår kropp. Allt vi stoppar i oss tar tarmen hand om - och skickar ut resterna via avföringen. Men när maten saknar näring och kommer i en aldrig sinande ström, så blir tarmarna irriterade.

– Det är oerhört vanligt att folk går omkring och småäter hela dagarna. Det blir mackor och godis och snabbmat. Tarmarna får jobba hela tiden med produkter som inte gör någon nytta för kroppen, säger Bodil Ohlsson.

Det är då man blir trött. Får ont i magen. Blir förstoppad eller har diarré.

– I våras gjorde vi en studie som visade att 74 procent av våra IBS-patienter blev bättre bara genom att ändra sin kost. Så om man har besvär är det viktigt att börja med en självbehandling och se om det blir bättre.

Maten enklast

Precis som med de flesta av våra livsstilssjukdomar, är det tre saker som behöver förändras för att magen och tarmarna ska må bra; Äta regelbundet och nyttigt, motionera och sluta stressa.

– Stressen är kanske svårast att förändra eftersom de flesta av oss lever i ett ekorrhjul, men det finns alltid något man kan ta bort, säger Bodil Ohlsson.

Det enklaste är maten.

– Det handlar om prioriteringar. Vi borde lägga mer tid på att handla bra råvaror och laga riktig mat från grunden. Frukost, lunch, middag och två mellanmål. Varje dag. På regelbundna tider. Minska på socker samt bröd och istället äta mer frukt och grönt.

Överrepresentation av kvinnor

Statistiken säger att antalet diagnostiserade fall av IBS minskar. Men det beror mest på att kriterierna ändrats. Idag behöver man ha ont i magen, inte “bara” ha magbesvär, för att det ska räknas som IBS.

- Sedan är det en överrepresentation av kvinnor som har IBS, trots att det är lika vanligt hos män. Men kvinnorna är de som söker hjälp, medan männen sitter hemma och har ont.

Typiska besvär vid IBS

- Ont i magen
- Magen känns uppblåst
- Förstoppning
- Diarré
- Illamående
- Täta toalettbesök
- Svårt att tömma tarmen

Därför drabbas man av IBS

- En ohälsosam livsstil
- Följder av magsjuka
- Biverkning av antibiotika
- Psykisk ohälsa
- Ärftlighet

Kolla själv - har du de vanliga symptomen för IBS

1. Jag har ingen aptit
2. Jag har ofta gaser i magen.
3. Jag går på toa oftare är normalt.
4. Jag har ofta ont i magen.
5. Jag växlar mellan att ha diarré och förstoppning.

Frukt och grönsaker du ska äta så lite som möjligt av

  • Persimon
  • Plommon
  • Russin
  • Vattenmelon
  • Edamam sojabönor
  • Gula vaxbönor
  • Okra
  • Pumpa
  • Purjolök
  • Snöärtor
  • Tofu

Frukt och grönsaker du ska undvika

  • Betor
  • Delade ärtor
  • Jams
  • Gröna ärtor
  • Kassava
  • Kikärtor
  • Limabönor
  • Linser
  • Lök
  • Majs
  • Marinbönor
  • Morötter
  • Kidneybönor
  • Palsternacka
  • Pintobönor
  • Potatis
  • Smörnötssquash
  • Sojabönor
  • Svarta bönor
  • Svartögda ärtor
  • Sötpotatis
  • Vitlök
  • Ananas
  • Apelsiner
  • Bananer
  • Dadlar
  • Grapefrukt
  • Guava
  • Klementiner
  • MandarinerMango
  • Melon
  • Nektariner
  • Passionsfrukt
  • Persikor
  • Tangelo
  • Äpple

Övrigt mat du ska minska ner på

  • Bröd
  • Fet mat
  • Starka kryddor
  • Kaffe
  • Alkohol
  • Processad mat
  • Sockrad mat

6 vardagsråd till dig med IBS

  1. Gå regelbundet på toaletten. Låt besöket ta tid.
  2. Motionera. Även tarmarna behöver röra på sig.
  3. Sluta stressa. Hitta sätt att göra vardagen lugnare.
  4. Ät vettig mat. Regelbundna och måltider under hela dagen.
  5. Prata med andra. På nätet finns grupper med människor som har IBS.
  6. KBT-terapi. Ta proffshjälp för att hitta en väg att må bättre.

Redaktionens val

  1. HÄLSOKOST

    Därför hjälper inte ingefära mot förkylningar

  2. HÄLSOKOST

    Chaga – allt du vill veta om lokala hälsosvampen

  3. KOST

    Därför kan du inte äta jackfruit i stället för kött

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Liisa Aus