Så nyttigt är granatäpple – experten reder ut

  • Saga Aginger
Publisert:

Det syrliga granatäpplet har blivit allt trendigare i matlagning. Men hur nyttig är det och vilka svenska frukter är minst lika bra för kroppen? Näringsfysiologen Ingrid Larsson reder ut allt du behöver veta om granatäpple.

Granatäpple är en frukt som främst består av syrliga kärnor. Under de senaste åren har det blivit populärt att använda kärnorna som topping på sallader och som smaksättare i matlagning.

Ingrid Larsson är docent och klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, och svarar på de vanligaste frågorna om granatäpplen.

Vad innehåller granatäpple?

– Granatäpple innehåller en del kalium, beta-karoten (förstadium till A-vitamin), och C-vitamin.

Vad är granatäpple bra för?

Ingrid Larsson förklarar varför äpplen är nyttigare än granatäpplen.

– Man ska äta det för att man tycker det är gott. Granatäpple är väldigt vackert att ha i en sallad och förhöjer smaken på vissa maträtter. Men det är inte något som sticker ut i fruktdisken näringsmässigt, säger Ingrid Larsson.

Hur ska granatäpple förvaras?

– Det finns en regel om att frukter som växer i varma klimat ska förvaras i rumstemperatur och frukter som växer i kyliga klimat ska förvaras svalt. Så jag skulle inte bli förvånad om man ska förvara det i rumstemperatur, säger Ingrid Larsson.

Så öppnar du ett granatäpple

För att öppna ett granatäpple halverar du det. Ingrid Larsson menar att själva öppnandet av frukten inte är särskilt komplicerat.

– Men däremot att få ut kärnorna. En del bankar ut dem och det kan skvätta en hel del.

Hon säger att det är lättare att banka ut kärnorna när frukten är mogen, men att det samtidigt inte är helt lätt att se om det är en mogen frukt.

– Där vill jag hänvisa till någon från Mellanöstern som säkert har knep för både när det är bäst att äta och hur man får ut kärnorna.

ANNONS

Köp en praktisk urkärnare till granatäpple här!

cdon (Extern länk)

Så kan du äta granatäpple

Det är inte mycket på ett granatäpple som går att äta. Främst är det de juicefyllda kärnorna man vill åt. Därför rekommenderar Ingrid Larsson att du köper frysta granatäppelkärnor.

– Nu under hösten är granatäpple i säsong, men när den inte är säsong är det väldigt effektivt att köpa de djupfrysta. Då har man ju inte skalet, utan bara kärnorna. Om man ska äta den färsk blir det inte så mycket frukt av det.

Granatäppelkärnor kan användas som topping på till exempel yoghurt, gröt eller sallader.

– Framför allt finns det mattraditioner från Mellanöstern som innehåller en del recept med granatäpplen. Och så finns ju granatäpplejuice om man vill dricka det. Det är en vacker frukt. Vill man dekorera sitt bord med granatäpple innan man gröper ut innehållet kan man göra det också, säger Ingrid Larsson.

Hur mycket granatäpple kan man äta per dag?

När det handlar om frukter, oavsett sort, brukar två till fyra per dag vara en rimlig mängd för de flesta.

– Har man ett lågt kaloribehov så är det två frukter, har man högt kaloribehov så är det fyra. Det blir som sagt inte så mycket frukt av ett granatäpple, så man kanske behöver två färska för att det ska motsvara en vanlig frukt, säger Ingrid Larsson.

Hur nyttiga är granatäppelkärnor?

– Hur nyttig en frukt är beror på hur mycket och hur ofta man äter den. Det gäller för alla matvaror, säger Ingrid Larsson.

Hon menar att en livsmedels nyttighet dels beror på vilka näringsämnen det innehåller, men också på hur ofta man äter eller dricker det.

– Det hjälper inte att den frukt eller grönsak är näringsrik om man inte äter den på en regelbunden bas.

Frukter som är minst lika nyttiga som granatäpple

  • Äpple
  • Päron
  • Citrusfrukter
  • Banan

Ur ett miljöperspektiv är det kanske viktigt att försöka äta frukter och grönsaker som är i säsong och som inte importeras från andra länder.

– När det kommer till granatäpple tänker jag, varför inte äta äpple och päron som vi har i Sverige? Om man ser till transporter och miljö. Men det betyder inte att man behöver sluta äta exotiska frukter, säger Ingrid Larsson.

Hon förklarar att näringsinnehållet i ett granatäpple mycket väl kan likställas med näringsinnehållet i ett päron eller äpple.

– Men det är mer fiber i ett äpple, eftersom man äter skalet. På ett granatäpple går ju inte skalet att äta, utan man äter de juiceinnehållande kärnorna. Om man jämför granatäpple med apelsin är det mycket mer näring i apelsiner.

Slutligen vill Ingrid Larsson understryka vikten av att ha en varierad kost, även när det kommer till frukt och grönt.

– Jag förstår variationen och vissa recept innehåller ju granatäpple. Det är en bra frukt, som kan varieras med all annan frukt.

Skörd

Natur & Kultur

Skörd

288,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. KOST

    Frukt och grönsaker du ska undvika om du har IBS

  2. HÄLSOKOST

    Därför hjälper inte ingefära mot förkylningar

  3. HÄLSOKOST

    Chaga – allt du vill veta om lokala hälsosvampen

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga Aginger