Rice Krispies Treats – supersnacks eller onödig energi

  • Saga Aginger
Publisert:

Rice Krispies Treats är det söta snackset som påstås höja din prestation innan träning.

Men fungerar det verkligen i alla lägen?

Experten reder ut allt du behöver veta om hälsotrenden som sprids på TikTok – och föreslår mer näringsrika alternativ.

Har du någon gång tittat på Vasaloppet eller fotbolls-EM? Då har du säkert sett skidåkarna och spelarna hälla i sig en sportdryck eller äta en bar direkt efter matchen. Det handlar om att ladda kroppen med kolhydrater – och det är precis vad användarna på TikTok försöker göra.

Trenden går ut på att äta Rice Krispies Treats precis innan du ska träna och därmed få en boost som höjer din prestationsförmåga. Tilltugget säljs i portionsförpackningar och består av Kellogg’s flingor ”Rice Krispies”, som blandats med smält smör och smälta marshmallows.

Tommy Lundberg, docent i fysiologi vid Karolinska institutet, tror att trenden blivit populär av flera anledningar.

– Man får i sig snabba kolhydrater som man kan använda under passet och det finns många praktiska fördelar med den här typen av snacks. De är lätta att ta med sig, blir inte gamla eller dåliga och kräver ingen tillagning. Och jag antar att de inte är superdyra.

Samtidigt vill han understryka att trenden inte passar alla.

– Det kan absolut vara ett bra bränsle innan tuffa träningspass eller tävlingar, men jag har jättesvårt att tro att alla som lägger upp på TikTok skulle behöva det här bränslet.

Tommy Lundberg är docent i fysiologi vid Karolinska institutet.

Då är Rice Krispies Treats bra att äta innan träning

Rice Krispies Treats innehåller mycket sockerarter, även kallade snabba kolhydrater, som är lätta för magen att smälta och snabbt omvandlas till energi i kroppen. Tommy Lundberg förklarar att syftet med att äta dem före träning är att tillföra energi i blodet.

– Det är så elitidrottare rekommenderas att ladda upp innan de ska träna. Att få i sig snabba kolhydrater via munnen gör att kroppen kan använda sockret som kommer in i blodet som energi och därmed fördröja tömningen av glykogenet som finns i musklerna.

Glykogen är kroppens inre lager av kolhydrater, som är viktiga vid högintensiv träning. Men behovet av snabba kolhydrater styrs av hur hög nivå du ska prestera fysiskt på. Därför är det kontexten som avgör om Rice Krispies Treats är något du bör äta innan du ska träna eller inte.

– Så är det med alla sådana här saker som blir populära, det beror på vem man är och vad man ska göra. Om man är elitidrottare och ska tävla eller prestera högintensivt under en längre tid är det jättebra att få i sig. Men om man är en vanlig motionär som ska småjogga eller gå på gymmet en timme är det bara onödig energi. De innehåller inte så mycket näring, så det är ju inget superlivsmedel ur någon hälsosynpunkt, säger Tommy Lundberg.

Han förklarar att det inte finns någon direkt fara med att haka på trenden.

– Men det är klart att det kan ha negativa konsekvenser om man ersätter en stor del av kosten med det här. Samhällsproblemet är ju inte att vi får i oss för lite energi, utan snarare att vi får i oss lite för mycket energi. Så det kan man tänka på, om man bara är en ”vanlig Svensson”.

Det här behöver du äta innan du tränar

Om du ska träna på en vanlig nivå är det viktigaste att du inte äter något som stör under passet, förklarar Tommy Lundberg.

– Det är väl ingen som vill gå ut och springa tio kilometer strax efter man ätit en stor och tung måltid. Så generellt handlar det om att få i sig lite mer lättsmält mat och inte gå ut och träna direkt efter man har ätit. Men det finns ingen enkel genväg, inget livsmedel som skulle få en att prestera bättre.

I stället rekommenderar han att du äter något som du tycker är gott och som du kan träna på, utan att känna något besvär från magen.

– Överlag ska man äta vanlig hälsosam kost enligt Livsmedelsverkets råd, så man är i någorlunda energibalans. Men om man tränar högintensivt kan det vara bra att få i sig lite mer kolhydrater och om man styrketränar lite mer proteiner. Det finns ju livsnödvändiga fetter vi behöver få i oss via till exempel fisk, nötter och avokado. Men mättat fett är egentligen inget vi behöver, varken för hälsa eller prestation.

Finns det mer hälsosamma alternativ till Rice Krispies Treats?

– Det finns ju andra energibarer som är mer fokuserade på kolhydrater eller protein. Men för att få samma effekt kan du lika gärna äta en tallrik med corn flakes och mjölk, ljust bröd eller vit pasta med lätt sås. Ju närmare inpå aktiviteten du kommer, desto mer lättsmält måste det bli, säger Tommy Lundberg.

Han förklarar att det finns många livsmedel som liknar Rice Krispies treats, men samtidigt innehåller mer näring.

– Havregrynsgröt är relativt snabba kolhydrater, men har mer näringsämnen. Detsamma gäller havrekli och osockrade flingor. De innehåller relativt mycket näringsämnen som är bättre än rispuffar. Sedan har du ju frukter också, som banan. De är någorlunda motsvarande.

Rice Krispies Treats innehåller mycket energi, men få näringsämnen.
Power snacks

Tukan förlag

Power snacks

99,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. KOST

    Därför ska du inte köpa vätskeersättning – trots hetta och baksmälla

  2. KOST

    Därför behöver inte kroppen någon detox

  3. KOMMERSIELLT INNEHÅLL

    Så maxar du återhämtningen under sommaren

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga AgingerSaga Aginger är reporter på Wellness och har tidigare jobbat på Aftonbladets redaktion för sociala medier. Saga har en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Hon har även studerat kreativt skrivande vid Jakobsbergs folkhögskola.