Slipp sötsuget och hitta orken med sockerdetox

  • Julia Klingener
Publisert:

Känner du dig ofta trött, sötsugen och irriterad? Har du svårt att stå emot kvällsgodiset eller bullen till fikat? Då kan en sockerdetox vara precis vad du behöver.

Allt fler studier visar att det kan vara sockret som är det största hotet mot hälsan och vikten. Sockret ger visserligen en snabb energikick, men leder också till att bukspottskörteln börjar producera hormonet insulin. Insulinet reglerar visserligen din blodsockerhalt, men att ha för mycket insulin i kroppen påverkar både humöret och vikten negativt.

Ökad risk för blodpropp

På sikt kan överproduktion av insulin även leda till en utsliten bukspottskörtel, samt en ökad risk för typ 2-diabetes.

Eftersom sockerrika livsmedel ofta är riktiga kaloribomber förknippas ett högt sockerintag också med fetma, hjärt-kärlsjukdomar, benskörhet, ökad risk för cancer och för tidigt åldrad hy. En studie från Århus universitetssjukhus visar dessutom att risken för blodpropp stiger med hela 33 procent om man ersätter mättat fett med socker.

Beroende av socker

Att så många känner sig mer eller mindre beroende av sötsaker är heller ingen tillfällighet. När du äter socker börjar kroppen nämligen producera signalsubstansen dopamin, som skickar sådana impulser av välbehag till hjärnan att du gärna vill ha mer av samma vara.

För att bli av med sockerberoende är det allra bäst att göra en detox då du helt undviker tillsatt socker i minst en vecka. Även om det är jobbigt under de första dagarna – abstinensbesvär som huvudvärk, trötthet och sömnproblem är inte ovanliga – kommer du snabbt att märka hur ditt sötsug försvinner samtidigt som din energi ökar. Kanske är symptomen dessutom en indikation på att du verkligen behöver rensa ditt system från socker?

Smaksätt med kanel

Under en detox utesluter du all mat som innehåller tillsatt socker. Skippa söt juice och fruktyoghurt till frukost och ät i stället naturell yoghurt med osötad müsli eller gör din egen morgongröt. Kanel är en utmärkt smaksättare som dessutom sänker blodsockret och bryter ner fett. Raffinerade kolhydrater som vitt mjöl, vitt ris och pommes frites har samma effekt på kroppen som socker, så välj hellre alternativ med lågt GI som grönsaker, bönor, linser och fibrer. Ett bra tips är också att öka proteinintaget. Proteiner frigör hormonet glukagon som ökar fettförbränningen och minskar insulinutsöndringen.

Dessutom bidrar proteinkällor som kött och ägg till att stabilisera blodsockret och minska sötsuget. Var noga med att äta ofta och regelbundet, helst var fjärde timme vare sig du är hungrig eller inte. På så sätt håller du blodsockret på en jämn nivå och känner dig mätt och tillfreds.

Undvik dolda sockerfällor

Att godis, glass, desserter och bullar är riktiga sockerbomber är ingen nyhet. Men även om du undviker det uppenbara kan det faktiskt vara svårt att dra ner på sockret, eftersom det ofta döljer sig i mat som inte direkt förknippas med sötma.

Ketchup innehåller till exempel dubbelt så mycket socker som senap, trots att båda ger mycket smak. Samma sak gäller dressing, jämfört med det mycket nyttigare alternativet balsamicovinägrett. Även frukostflingor, yoghurt och juice innehåller ofta på tok för mycket socker. Börja läsa etiketterna!

Se också upp för livsmedel med låg fetthalt. När fetthalten sänks tillsätts ofta just mer socker, fruktos eller sirap för att göra maten mer tilltalande.

Fall inte i fällan att använda konstgjorda sötningsmedel. Det är bevisat att exempelvis lightläsk med sötningsmedlet aspartam har en aptitretande effekt som får dig att bli sugen på mer sött. Ta hellre lite nötter när suget sätter in, eller prova alternativa, naturliga sötningsmedel som agavesirap och stevia.

Här göms det mycket socker:

  • Flingor och müsli
  • Bacon
  • Buljong
  • Kex
  • Smaksatt mjölk
  • Fruktyoghurt
  • Mjukost
  • Färdiglagade rätter
  • Ketchup
  • Dressing
  • Sötsur sås
  • Chips
  • Pulversåser
  • Marinader och grillsåser

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Julia Klingener