Detta är Paleo: Så fungerar stenåldersdieten

  • Leo Pettersson
Publisert:
Paleo går ut på att äta som på stenåldern.
Paleo går ut på att äta som på stenåldern.

Paleo-dieten går ut på att äta som man gjorde på stenåldern.

Såväl åsikter som forskning om kosten går i dagsläget isär – men det finns vissa bevisade effekter.

– Man har sett lägre blodfetter på paleolitisk kost, säger näringsfysiolog Ingrid Larsson.

Paleo-dieten bygger på en kost som människan åt för omkring 20 000 år sedan.

Själva namnet är en förkortning av Paleolitikum - en arkeologisk period som inleddes för 2,5 miljoner år sedan och som avslutades cirka 10 000 år före Kristus.

Passande nog kallas den därför ofta för stenålderskosten eller stenåldersdieten.

I dieten utesluts mat som tillkommit av människan och industrisamhället. Livsmedel som socker, mejeriprodukter och spannmål ingår alltså inte i paleo-dieten.

I stället äter man det som kommer från naturen, såsom kött, fisk och fågel, grönsaker och frukt samt nötter och frön.

Oprocessad mat prioriteras

Många förespråkare av denna diet menar på att den kan ge flera positiva effekter på ens hälsa. I grund och botten består den också av mycket närings- och fiberrik mat.

Det viktigaste på paleo-dieten är samtidigt att välja så ren och oprocessad mat som möjligt. Det betyder att man ska äta råvaran i sin ursprungliga form (till exempel potatis istället för pommes). Fokus läggs alltså snarare på matens kvalitet och innehåll än på att räkna kalorier.

Livsmedlen ska vara ”rena”; det vill säga utan kemikalier, konserveringsmedel eller andra tillsatser.

– Idag har vi mat som vi egentligen inte tål. För mig är grunden till den antiinflammatoriska kosten att plocka bort det processade och sockret som tillkommit senaste 40 åren, säger Emma Cedergren, legitimerad dietist och kostnavigator på Livsfabriken.

Mycket utesluts

Med det sagt utesluts också livsmedel som ska vara bra för ens hälsa.

– Det råder konsensus om att det är bättre att äta fisk och fågel än rött kött, och ren och oprocessad mat behöver absolut inte vara bättre än andra livsmedel även om just kokt potatis är nyttigare än friterade pommes. Att dra ned på sockret är absolut inga problem, men det som är synd med paleo-kosten är att man utesluter spannmål. De kan vara en jättebra källa till kostfibrer, säger Maria Ahlsén, kostexpert och doktor i fysiologi.

Rawfood & Paleo Kit

superfruit

Rawfood & Paleo Kit

429,00 kr443,00 kr

Tillfälligt slut

Wellness shop
Ingrid Larsson näringsfysiolog och docent vid Sahlgrenska akademien.

Lägre blodfetter

Enligt Ingrid Larsson, näringsfysiolog och docent vid Sahlgrenska akademin, finns det inget vetenskapligt underlag för att paleo-dieten skulle vara mer hälsosam än någon annan diet som innehåller olika livsmedel.

Men i studier har man kunnat konstatera positiva effekter som är kopplade till stenåldersdieten.

– Man har sett lägre blodfetter på paleolitisk kost. Det är relaterat med att man äter mer fisk och vegetabiliska fetter samtidigt som man inte äter lika mycket mejerier och kött. Kan man följa den har den säkert en god effekt. Men den blir knepig att följa över tid för det kommer alltid någon fest där man inte kan äta det som serveras, säger Ingrid Larsson.

Kan vara svår att följa

I denna diet är det många livsmedel som utesluts.

Inte minst i sociala sammanhang kan det som sagt bli något knepigare att följa paleo-dieten.

– Ju fler livsmedel man lyfter ifrån, desto svårare blir det att följa dieten över tid. Det gäller alla dieter. Särskilt om man är van vid att exempelvis äta bröd, gröt eller yoghurt regelbundet och dagligen. Sen kan det också uppstå problem i sociala situationer om man går på en sådan här uteslutande diet, säger Ingrid Larsson.

En antiinflammatorisk kost

Paleo-dieten är en så kallad antiinflammatorisk kost. Den består av livsmedel som av vissa påstås ha en dämpande effekt på inflammation i kroppen.

Kosten sägs också kunna minska risken för många livsstilssjukdomar, vilka kan orsakas av dolda inflammationer i kroppen. Några vanliga exempel på livsstilssjukdomar är cancer, sportskador, diabetes typ 2, blodproppar, depression och demens.

Saknas stöd i forskningen

Däremot är det inte vetenskapligt bevisat i dagsläget att paleo-dieten skulle ha de antiinflammatoriska effekter som det påstås.

Enligt Ingrid Larsson finns det inte ens några specifika livsmedel som har en antiinflammatorisk effekt.

– Om man äter en varierad kost - grönsaker, fullkorn, fisk, bra fetter - och håller en normalvikt så har man låga koncentrationer av inflammationsmarkörer i kroppen. Det beror på att man har en relativt liten fettmassa i kroppen. Det är fettmassan som producerar inflammationsmarkörer, säger hon och fortsätter:

– Har man fetma har man mer inflammationsmarkörer än om man har en normalvikt. Det mest effektiva sättet att sänka låggradiga inflammationer är att minska i vikt. Det finns inga enskilda livsmedel som har en antiinflammatorisk effekt. Gurkmeja, grönt te eller ingefära har inte de effekterna - men en varierad kost har det.

Olika åsikter och forskning

På den svenska debattscenen har antiinflammatoriska koster överlag diskuterats flitigt de senaste åren. Det finns som sagt inget stöd i forskningen för de antiinflammatoriska effekterna i en kosthållning som paleo. Men det har gjorts ny modern forskning, inte klassas som evidensbaserad, vilken påvisar sådana resultat.

Åsikterna går alltså isär om effekterna av antiinflammatorisk kost och det behövs mer forskning bakom påståendena. Men det finns människor bakom dem.

Sover bättre och blir piggare

Enligt Emma Cedergren är det många som vittnar om flera olika hälsoeffekter efter att ha påbörjat en så kallad antiinflammatorisk kost som paleo.

– Den första mest omedelbara effekten, som folk får inom tre dagar, är att de blir piggare och sover bättre. Du kommer också få ett stabilare blodsocker med ett jämnare humör, säger Emma Cedergren.

Är det eftersom balansen i kroppen är bättre, eller vad är det som gör att man blir piggare?

– Precis. Alla kolhydrater – socker, pasta och bröd – ger ett insulinpåslag och ett högt insulin är en inflammationsmarkör som kan orsaka kroniska inflammationer i kroppen och som skapar sjukdomar på lång sikt. För många är mängden kolhydrater i maten inget större problem, men med stress, övervikt och andra livsstilsfaktorer, utvecklar en del av oss en insulinresistens och kroppen får då jobba hårdare.

Detta får man äta på paleo-dieten

Äta mycket och ofta: Ekologiskt kött, vildfångad fisk, ekologiska ägg, kokosolja, frukt och grönsaker.

Äta ibland: Grädde, havre, ris, bovete och smör.

Mat att undvika: Spannmål, bröd, processat kött, socker, mjölk och ost.

Redaktionens val

  1. KOST

    Att välja rätt diet – så vet du vilken som passar dig

  2. KOST

    Detta är FODMAP: Behandlingen som kan hjälpa vid IBS

  3. KOST

    Detta är LCHF: Allt du behöver veta om dieten

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Leo Pettersson är reporter för Aftonbladet Family och Wellness sedan januari 2020. Leo började på Aftonbladet 2017 och var då en del av nöjesredaktionen, som reporter och redaktör. Innan dess var han på Kristianstadsbladet och Blekinge Läns Tidning i cirka fem år både som praktikant och anställd. Utbildning: Leo Pettersson har gått journalistlinjen på Ädelfors Folkhögskola. Tidigare har han studerat kurser inom kognitionsvetenskap, datorspel och fotbollskunskap på Göteborgs Universitet och Malmö Universitet