Därför funkar inte periodisk fasta mot övervikt

Publisert:

Att äta tidsbegränsat har länge varit en populär metod för att gå ner i vikt.

Enligt nya studier från Kina verkar det dock inte vara särskilt effektivt.

Periodisk fasta går ut på att under ett antal timmar dra ner rejält på mängden mat eller fasta helt. En vanlig metod är att fasta 14 eller 16 timmar per dygn och äta sina måltider under resterande 10 respektive 8 timmar.

Inte mer effektivt

Periodiska fasta ska enligt experter både ha goda effekter för hälsa och vikt men de nya studierna som publicerats i tidskriften New England Journal of Medicine visar att fastan inte är mer effektiv än kalorirestriktion som viktminskningsmetod.

Studien involverade 139 vuxna med fetma som alla åt kalorisnål kost under ett år. Hälften av deltagarna åt endast mellan klockan 08.00 och 16.00. När de sedan vägde sig ett år senare hade de som ätit enligt periodisk fasta en viktnedgång på i snitt 8 kilo medan de som inte ätit tidsbegränsat hade en viktnedgång på i snitt 6,3 kilo.

Metoden visade sig dock varken vara skadlig eller sämre än kalorirestriktion.

Björn Eliasson som är överläkare vid regionalt obesitascentrum vid Sahlgrenska universitetssjukhuset är inte förvånad över de nya rönen.

– För att gå ner i vikt är mängden kalorier det mest centrala, och inte när på dygnet som man äter, säger han till Dagens Medicin.

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.