Kost

Så onyttig är den ohälsosamma maten – egentligen

  • Victor Johansson
Publisert:
Foto: Edalin / iStockphoto

Mjölk ger starka ben, växtbaserad mat är nyttig och gojibär gör oss friskare. Eller?

Hälsoentreprenören Johannes Cullberg reder några av vår tids största
matmyter – och föreslår vad vi kan äta istället.

Proteinmyten

Livsmedelsbolagen försöker få oss tro att vi måste trycka i oss protein så det
sprutar genom öronen. Annars blir vi inte snygga, starka och hälsosamma. Det är den största matmyten. Vi ser extremt mycket proteinprodukter: allt från proteinglass till proteinyogurt och proteinbars. Men det finns i princip inte proteinbrist i Sverige, det är en påhittad grej. Du ska träna väldigt mycket – på samma nivå som en elitidrottare – för att behöva fylla på med extra protein. Det finns många bra naturliga proteinkällor. Ta parmesanost till exempel, den innehåller betydligt mer protein än en proteinbar.

Växtbaserad mat

Nu görs det vegetariska alternativ av allting. Det finns en övertro att bara för
att maten inte innehåller kött så är den bra. Det är galet eftersom få produkter innehåller så mycket tillsatser och ultraprocessade ämnen som vegoprodukter. Man måste använda kemiska ämnen för att skapa något som smakar korv eller köttfärs. Snart kommer det bli tydligt att bara för att något inte innehåller kött så betyder det inte automatiskt att det är bra på hälsan.

Foto: Malin Hoelstad

Johannes Cullberg är vd och grundare av hälsomatbutiken Paradiset.

Supermat

Vi lägger miljontals kronor på allt från gojibär till vetegräs och macapulver.
Exotisk supermat – så kallad superfood – där det utlovas extrema hälsoeffekter. Men väldigt lite är bevisat och framförallt har vi mer potenta grejer runt husknuten eller hemma på tomten. Min favorit är brännässlan, en gammal medicinalväxt som spöar skiten ur vetegräs. Dessutom finns den lokalt och behöver inte flygas över hela jorden. En annan lokal supermat är svarta vinbär som lätt matchar gojibär. Även gul paprika hör till samma skara med mycket antioxidanter och vitaminer.

Glutenfritt

Precis som med växtbaserad mat får du här en innehållsförteckning som är lång och innehåller en massa konstiga ämnen. Jag skulle rekommendera produkter som är naturligt glutenfria istället, det finns många bra alternativ. Har man sjukdomen celiaki måste man vara noggrann, men många undviker gluten bara för en känslig mage. Skippa glutenfria ersättningsprodukter, det är ultraprocessat skräp. Välj istället bröd som är bakat på kulturspannmål, de har inte blivit förädlade på samma sätt som vete blivit genom alla åren. Det stör inte kroppens system och du reagerar inte lika starkt. Surdegsbröd på Emmer eller dinkel är två bra alternativ.

Smör

Att smör skulle vara farligt hör ihop med den stora fettskräcken som kom på
1980-talet. Istället började vi köpa ersättningsprodukter som margarin och
becel som är riktiga kemisoppor. Margarin består av vatten, olika oljor och
aromämnen som måste behandlas med kemiska metoder för att likna smör.
Det behandlas med fosforsyra och lut och färgas gult. Smör är naturligt och gott och inget man ska vara rädd för.

Mjölk ger starka ben

Det är en klassisk kampanj som drog igång av Arla. Men vi behöver inte dricka mjölk från andra djurarter för att må bra. Kalcium ger starka ben, men du får mer kalcium från grönkål, broccoli, nötter och fisk. Att just mjölk ger starka ben var propaganda för att sälja större mängder. Sedan är inte mjölk det mest effektiva sättet för kroppen att ta emot kalcium, välj riktig mat istället, det fungerar bättre.

Wellness shop

Läs mer

  1. KOST

    Agnes Wold tar kål på sju envisa matmyter

  2. KOST

    Våra taskiga matvanor – så påverkas vi

  3. KOST

    Detta är antiinflammatorisk kost – experten förklarar

Text
  • Victor Johansson