Testa yinyoga - och somna snabbare

Publisert:

Wellness yogaprofiler Sheila Arnell och Magnus Frid guidar oss i yinyoga, en väldigt lugn yogaform som gjort sig känd som något av ett sömnpiller.

– Man är kvar i samma position under en längre tid för att se till att både kropp och psyke får vara kvar. Det är nästan per automatik väldigt avkopplande, säger Sheila Arnell.

Att ha problem med sömnen är väldigt vanligt i Sverige men det finns en hel del metoder för att kunna somna lättare och sova bättre. Yogaprofilerna Magnus Fridh och Sheila Arnell guidar oss i Wellness stora sömnskola. Vi testar att varva ned med andningsövningen Nadi shodana, vi lyssnar till den moderna godnattsagan Sjörapporten och vi får effekten av en god natts sömn på 30 minuter med Yoga Nidra. Nu är det dags för en klassiker i sömnsammanhang. Nämligen yinyoga - en yogaform som blivit känd för att kunna hjälpa oss somna lättare.

Yinyogan är en väldigt lugn form av yoga är man stannar i 2–5 minuter i varje position.

– Man använder sig av djup stretch och man är kvar i samma position under en längre tid för att se till att både kropp och psyke får vara kvar. Det är nästan per automatik väldigt avkopplande, säger Sheila Arnell.

4 Yinyoga-positioner för att komma ner i varv.

Håll varje postition i 2–5 minuter och fokusera på andningen.

  • Caterpillar – Sitt rak i ryggen med benen utsträckta framför dig . Runda ryggen och fäll mjukt framåt. Låt huvudet falla ner mot fötterna. vill man kan man böja lite på knäna. Stanna här och fokusera på långa mjuka andetag.
  • Fjärilen – Sitt med lång rak rygg, på dina sittben, placera fotsulorna mot varandra och låt knäna falla ut åt sidorna. Fäll sedan, från höft, överkroppen framåt, tills du känner att du stretchar muskulaturen. Stanna i det läget och runda in ryggraden.
  • Rotation – Ligg helt raklång och se om du kan komma upp med vänster knä mot bröstkorgen. Låt sedan vänster knä komma ut över höger ben. Rumpan får åklart lätta från mattan. Sträck ut vänster arm upp över huvudet. Andas långa djupa andetag.
  • Benen mot väggen – Placera händerna eller en kudde under rumpan och lyft upp benen mot taket och håll kvar dem i utsträckt läge, som om de vilade mot en vägg.

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Redaktionens val

  1. SÖMN

    Somna lättare med sjörapporten

  2. SÖMN

    Så löser du dina sömnproblem – praktiska råd

  3. SÖMN

    Yoga nidra – effekten av en god natts sömn på 30 min

Utforska Wellness