Somna lättare med andningsövningen Nadi Shodana

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Nadi Shodana är en enkel andningsövning som effektivt sänker stressnivån och lugnar andetaget. Perfekt att göra på kvällen för att lättare komma till ro och kunna somna. Yogaprofilerna Magnus Fridh och Sheila Arnell guidar oss.

Omkring 37 procent av svenskarna har problem med sömnen, visar statistik från Folkhälsomyndigheten. Mest utbrett är sömnproblem bland kvinnor och oftast är sömnproblemen kopplade till stress. Men det finns knep för att kunna somna lättare och sova bättre. Wellness yogaprofiler Magnus Fridh och Sheila Arnell guidar oss i allt från meditation till yoga och stretchövningar eller varför inte slappna av med sjörapporten? Häng med i vår sömnskola, först ut en riktigt smart andningsövning för att varva ner.

Andningsövningen Nadi Shodana

Nadi shodana eller växelvis andning som man kan översätta det till, är en ruggigt effektiv andningsövning som sänker stresspåslaget och lugnar andetaget. Övningen är ett utmärkt sätt att komma ner i varv på kvällen eller att använda i vardagen när du vill sänka stressnivån.

– Om man gör den här övningen regelbundet så förbättrar man sin syresättning och lugnar andetaget och därmed sänker du eventuella stresspåslag. Den är perfekt att ta med sig i vardagen och göra när du känner behov av att sänka din stress och få lite mer expansion i ditt andetag, säger Magnus Fridh.

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

Werlabs (Extern länk)

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

Så gör du:

  1. Ta tre lite längre andetag
  2. Slut ögonen på utandetaget om det känns naturligt
  3. Känn på utandetaget hur lätt det är att släppa spänningar i kroppen. Låt axlarna sjunker ner, magen får komma ut lite och ytan mellan ögonbrynen får spänna av en aning.
  4. Använd höger hand för att sluta lufttillförseln på ena näsborren. Sätt tummen på höger näsborre och ta ett djupt inandetag med vänster näsborre. Sätt sedan pekfingret på vänster sida och andas långsamt ut genom höger näsborre.
  5. Håll sedan kvar pekfingret och andas in genom höger. Flytta tummen tillbaka till höger sida och andas sakta vakta ut vänster. Töm luften helt och känn lugnet i kroppen. Man kan också hålla andan här någon sekund.
  6. Upprepa på motsatt näsborre.
  7. Lägg handen ner på knät igen och känns stillhet i andetaget när det strömmar ut och ut i näsborrarna. Känn också energin i in och utandetagen.
  8. Inandetaget lyfter kroppen, ryggraden sträcks och utandetaget signalerar ett lugn till hela kroppen.
  9. Pannan slappnar av, axlarna slappnar av. Bröstkorgen och magens slappnar av.
Wellness shop

Redaktionens val

  1. SÖMN

    Så löser du dina sömnproblem – praktiska råd

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.