Det här skulle sömnexperten aldrig göra sent på kvällen

Publisert:

Lyssna på sjörapporten, göra Yin Yoga, dricka te. Knepen som kan få oss att somna vet vi en del om. Men vad ska vi absolut inte göra? Förutom skrolla i mobilen och dricka kaffe?

Christian Benedict som är lektor och sömnforskare vid Uppsala universitet avslöjar vad han aldrig skulle göra sent på kvällen.

Att kolla mobilen precis innan vi ska sova är inte det bästa. Det vet vi. Men när vi frågar sömnexperten Christian Benedict vad han aldrig skulle göra innan han lägger sig är det inte det blå ljuset han varnar för.

– Bråka med min sambo. De där sakerna som kryper inpå dig känslomässigt. Att bråka med någon eller läsa dina mejl och se att du fått avslag på en ansökan. En sådan negativ känslomässig upplevelse, det är inte sömnframkallande.

En annan faktor som gör det riktigt svårt att sova är att ha något stort och viktigt dagen efter.

– Det är väldigt känt att när du har något som är jätteviktigt för dig som en tenta, en presentation eller en tävling så är det väldigt svårt att kunna sova natten innan. Mitt tips är då att stanna uppe längre de här nätterna.

Christian Benedict är universitetslektor, författare och expert i området hur sömn och kroppens dygnsrytm påverkar vår hälsa. 
Christian Benedict är universitetslektor, författare och expert i området hur sömn och kroppens dygnsrytm påverkar vår hälsa.

– Stanna uppe till ett, två eller tre och sen när du är så sömnig att du kan somna då lägger du dig och lyckas i alla fall sova i ett par timmar. Det är ologiskt att lägga sig klockan 23 och försöka tvinga sig att sova fastän man har en oro eller spänning i kroppen. Det är nonsens.

Försöker man tvinga sig själv att sova regelbundet kan man till och med orsaka insomni.

– Forskningen tror att många med insomni har en annorlunda inneboende dygnsrym. Din dygnsrytm kan säga att du ska lägga dig vid midnatt eller senare, men du vet att du måste gå upp vid sex och försöker då tvinga dig själv att lägga dig 23. Sannolikheten att du inte lyckas somna är då hög eftersom du inte nått den här tröskeln där du känner dig tillräckligt trött.

– Tvingar du dig gång på gång utvecklar du ett negativt beting. Hjärnan kopplar sänggående med att misslyckas. Tvingar man sig varje natt kan man till slut utveckla insomni.

Hur många timmar bör man egentligen sova då?

– Sju till nio timmar är en sweetspot. Sex till sju timmar är också okej så länge du inte har dålig kvalitet på sömnen. Att regelbundet sova mindre än sex timmar är inte bra. Att sova mer än nio timmar ändå känna sig trött under dagen är inte heller bra.

Annons

Bästa pris på vitaminer & mineraler

Utforska Wellness