Tupplurar kan ge ökad risk för stroke och högt blodtryck

Publisert:

Brukar du ta tupplurar om dagarna? Det kan vara en varningsklocka.

Personer som ofta tar tupplurar löper högre risk att drabbas av högt blodtryck och stroke, visar en ny studie.

– Det kan vara ett tecken på att något i kroppen inte står rätt till, säger Christian Benedict, sömnforskare.

Att ta en tupplur en eller ett par gånger under dagen är ett enkelt sätt att hämta krafterna och samla ny energi. Tidigare forskning har pekat på hälsofördelarna med tupplurar. Bland annat gör det dig smartare och förbättrar den kognitiva funktionen hos äldre personer, visar studier. Men nu kommer nya rön – som pekar på motsatsen.

Den som tar tupplurar regelbundet under dagen riskerar i högre grad att drabbas av högt blodtryck och stroke, visar en studie som nyligen publicerades i den amerikanska vetenskapliga tidskriften Hypertension.

Det är genom en större studie under sju års tid, med data från Storbritanniens biobank, som forskarna har kommit fram till de intressanta fynden. Över 360 000 kvinnor och män fick på hälsokontroller inom vården svara på frågor om sitt sömnmönster, och om de hade som vana att ta tupplurar under dagen. Vid kontrollerna lämnade personerna också blod-, urin- och salivprover. Hälsokontrollerna och frågorna upprepades vid flera tillfällen mellan 2006 – 2012.

När forskarna sammanställde resultaten visades ett tydligt mönster. De personer som tog regelbundna tupplurar under dagen löpte en högre risk att drabbas av högt blodtryck och stroke, jämfört med de personer som inte tog tupplurar. I procentsatser handlade det om 12 procents ökad risk för högt blodtryck och 24 procents ökad risk för stroke.

Christian Benedict är lektor och sömnforskare vid Uppsala universitet.
Christian Benedict är lektor och sömnforskare vid Uppsala universitet.

Christian Benedict, lektor och sömnforskare vid Uppsala universitet, har läst studien men tar den med en nypa salt.

– Det är en intressant studie, men man ska inte automatiskt göra kopplingen att tupplurar är något dåligt i sig. Det kan snarare vara ett tecken på att något annat inte står rätt till i kroppen, säger han.

Det framgår mellan raderna i studien, som tar med flera noterbara parametrar. Tupplurspersonerna var i högre grad rökare, drack alkohol dagligen, snarkade, led av sömnproblem och beskrev sig själva som kvällsmänniskor.

– Det är nonsens att tuppluren i sig själv skulle vara det som orsakar högt blodtryck eller stroke. Det är snarare de bakomliggande faktorerna som leder till ett mindre hälsosamt tillstånd och ett ökat behov av att ta tupplurar, eftersom kroppen inte har tillräckligt med energi och behöver vila mer, säger Christian Benedict.

Studien är ändå viktig i sig, tycker han. Istället för att se tuppluren som något farligt kan det kanske fungera som en varningsklocka för vissa personer.

– Om du behöver ta tupplurar flera gånger om dagen och ofta känner dig trött och energilös, då kan det kanske vara läge att gå till vårdcentralen och göra en hälsokontroll. På det sättet kan tuppluren fungera som en indikator på ohälsa för en del personer, och det är bra för att förebygga sjukdomar.

Det är också skillnad på tupplurar och tupplurar. Den som känner sig frisk och pigg i övrigt, och inte lider av sömnproblem, och tar en powernap under arbetsdagen ibland ska fortsätta med det, tycker Christian Benedict.

– Det är jättebra med en eller två korta tupplurar under dagen. Det finns mycket forskning som visar på de positiva effekterna av tupplurar. Då får hjärnan chans att vila från alla sinnesintryck och du får ny energi och blir mer effektiv och tänker klarare.

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår!

Werlabs (Extern länk)

Så tar du sunda tupplurar – sömnforskarens bästa tips

  • Ta inte för långa tupplurar, då kan det störa nattsömnen. Håll det till femton – tjugo minuter en eller två gånger om dagen.
  • Du måste inte lyckas somna under tuppluren. Huvudsaken är att du kopplar av en stund och får en mental paus.
    -Stäng av mobilen eller sätt den på flygplansläge. Ha tuppluren som en fristad från att ständigt vara uppkopplad och exponerad för information.
  • Obs! Om du lider av sömnproblem eller insomni bör du undvika tupplurar. Då kan det störa nattsömnen och ge motsatt effekt.

Utforska Wellness

Om skribenten