Hälsa

Sömn

Forskare: Att snooza på morgonen kan göra dig piggare

  • Ella Käck
Publisert:
Foto: Photoboyko / iStockphoto

Är du en av dem som inte kan låta bli snooze-knappen på morgonen? Goda nyheter! Det kan faktiskt vara så att det gör dig lite piggare. Svenska forskare har nämligen börjat undersöka fördelen med att dra sig på morgonen.

– En möjlighet är att det hjälper en att vakna lite långsammare, så att när någon som snoozar väl går upp så är den lite piggare och snabbare, säger sömnforskaren Tina Sundelin.

”Bara fem minuter till” kanske du tänker när klockan ringer på morgonen och vips har det gått en timme. Och att snooza har tidigare sett som någonting dåligt för vår sömn. Men nu har svenska sömnforskare börjat undersöka om det faktiskt kan vara bra att somna om de där extra minuterna innan det är dags att stiga upp.

Även om det inte finns några färdiga resultat att presentera ännu tror forskarna att en av fördelarna med snoozning är att det motverkar så kallad sömntröghet. Det vill säga att för de allra flesta av oss tar det en stund på morgonen innan hjärnan hunnit vakna till ordentligt.

– Det här vet vi inte än eftersom det inte riktigt har forskats på ordentligt. Men en möjlighet är att det hjälper en att vakna lite långsammare, så att när någon som snoozar väl går upp så är den lite piggare och snabbare än vad den hade varit om den vaknat mer abrupt, säger Tina Sundelin, psykolog och sömnforskare på Stockholms universitet.

Wellness shop

Dåligt med fragmenterad sömn

Men varför har det då sett som dåligt för vår sömn att ligga och dra sig på morgonen, trots att vi tidigare inte vetat svaret? Den mest uppenbara anledningen är för att vi vet att det är dåligt att få för lite, eller fragmenterad, sömn.

Säg att du ställer klockan på 9 och går upp direkt borde du få mer eller bättre sömn än om du ställer klockan på 8, vaknar var 9:e minut fram till klockan 9 och sedan går upp.

– Därifrån har slutsatsen dragits att det är bättre att gå upp direkt med klockan. Men det finns också några som resonerar så att den som snoozar kanske känner sig ännu mer trött när den väl går upp, på grund av snoozandet. Men vi vet alltså inte hur det är med det, säger Tina Sundelin.

Varför har man inte forskat på detta tidigare?

– Bra fråga. Det har sannolikt bara inte varit prioriterat.

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

ANNONS

Testa wake-up light – Beställ enkelt här!

Kjell & Company (Extern länk)

Text
  • Ella KäckElla Käck är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan mars 2021. Ella har främst en bakgrund som nyhetsreporter och utvecklingsredaktör, med ett särskilt fokus på sjukvård och hälsa. Utbildning: Ella har gått journalistprogrammet vid Stockholms universitet. Hon har tidigare även studerat litteraturvetenskap.