Hotellen storsatsar på sömn – men det finns en hake...

Publisert:

Kuddmenyer, ljudisolerade rum och speciella sömn-retreats. Hotellen storsatsar på vår vila.

Men kan egyptisk bomull kompensera för det stora problemet som finns på hotell?

Experten reder ut allt om sömntrenden och ”first night effect”.

Vi pratar om sömn, vi inreder sovrummet för bättre sömn och vi köper mängder av produkter för att förbättra sömnen.

Och det är egentligen inte särskilt konstigt, den är otroligt viktigt för att vi ska må bra. Den senaste tiden har vårt stora sömnintresse även blivit tydlig i turistbranschen. Hotell storsatsar nu på sömn och goda sömnförutsättningar.

Svenska sängföretaget Hästen har öppnat ett sömnspa i Portugal, Hotellkedjan Rosewood Hotels & Resorts har skapat sömn-retreats där ett expertteam hjälper dig förbättra dina vanor. Hotell Zedwell i London satsar på ljudisolerade, fönsterlösa rum med kokonger att återhämta sig i och på Elite Hotels i Sverige får man en kuddmeny att välja från när det är dags att vila. Sömnexperten Christian Benedict är inte förvånad över sömnturismens uppgång.

Hästens har skapat världens första sömnspa i Portugal
Hästens har skapat världens första sömnspa i Portugal
På hotellet Zedwell i London sover man i ljudisolerade rum utan fönster och i sängar som liknar träkokonger.
På hotellet Zedwell i London sover man i ljudisolerade rum utan fönster och i sängar som liknar träkokonger.

– Tänk bara på hur framgångsrikt det blev med tyngdtäcken, det finns ett jättestort intresse. Allt fler tar också melatonin och produkter som mäter din andning och puls när du sover är jättepopulärt. Det finns en stor marknad för sömn och varför är det så? För att det finns ett jättestort behov, säger Christian Benedict som är lektor och sömnforskare vid Uppsala universitet.

Sämre och sämre sömnvanor

Tittar man på Folkhälsomyndighetens statistik över sömn ser det ut som att vi sover sämre och sämre. Men det finns lite olika förklaringar till de dystra siffrorna.

– Det fanns ju nattskiftsarbetare, småbarnsföräldrar och kriser som gjorde att vi sov dåligt även för 20 år sedan. Men när man lär sig mer och mer om något, och effekten det har, är man också mer benägen att fundera över det. Sedan finns en till viktig faktor som kan vara en förklaring till att vi sover sämre än för 20 år sedan och det är den digitala revolutionen som vi har gått igenom.

Att ständigt vara tillgängliga är en stor bov som får oss att sova sämre precis som vårt konstanta behov av att kolla på mobilen som kan göra att vi tappar tiden och får färre timmars vila.

– När vi är tillgängliga dygnet runt har vi hela tiden ett stresspåslag. Även om det inte är så stort att vi känner av det så är pulsen förhöjd. Vi är mer benägen att vakna under natten nu för att kolla mobilen.

– Innan vi hade mobiltelefoner fick man själv hitta på något att göra eller helt enkelt ha tråkigt. Nu står vi inte ut med att ha tråkigt i mer än några sekunder. Vi måste kolla mobilen, annars blir vi stressade. De som växer upp nu har också svårt att hantera tystnad och det tror jag hänger ihop med vår mobilanvändning. Vi har inte lärt oss hur vi ska använda alla de här spännande digitala möjligheterna och samtidigt bibehålla en hälsosam balans.

Lavendel och smarta lampor

Så kan egyptiska lakan och kuddmenyer rädda oss från vår digitala tidsålder? Enligt forskning finns det faktiskt en hel del saker som kan hjälpa sömnen på traven så hotellen är inte helt ute och cyklar här. Ny svensk forskning visar till exempel att sömnhormonet melatonin ökade med 30 procent hos dem som i studien sov under ett tyngdtäcke. Och vad gäller lukt finns det en som kan göra vår sömn djupare.

– Det finns forskning som visar att lavendel har en fördjupande effekt på sömnen. Även smart ljus kan påverka din inneboende dygnsrytm positivt. Man har använt sådana lampor inom vården i Nederländerna och sett att när man imiterar solens variation av ljus och färgspektrum så sover man bättre.

Men det finns en faktor som är ett stort minus för hotellen. Något som gör att lakanen, lamporna, lavendeln och kuddmenyerna kanske inte hjälper så mycket som man hoppats.

Även smart ljus kan positivt påverka din inneboende dygnsrytm.

First night effect

– Det finns något som heter ”first night effect” som det forskats kring. Den här effekten handlar om att när du sover i en ny miljö så sover den ena hjärnhalvan sämre än den andra. Den har nämligen ”night watch” och funderar hela tiden över ”är det något här”. Många sover därför väldigt dåligt i en ny miljö. Lukterna är annorlunda, ljuden är annorlunda, allt är annorlunda.

Man kan givetvis låta hotellen inspirera det egna sovrummet eller helt enkelt sova ett par nätter extra i jakten på drömsömnen. Får Christian Benedict fantisera finns det även en meny för täcken i det ultimata hotellrummet.

– Man borde ha två-tre olika täcken och ett tyngdtäcke så man kan testa sig fram. En säng som man kan anpassa mjukheten på och olika kuddar så att man säkerställer att huvudet blir rätt avlastat. Utöver det kan man ha aromaterpi med lavendeldoft, smarta lampor på nattduksborden och rullgardiner som långsamt åker upp när det är dags att vakna så att man får solljus i ansiktet.

Annons

Bästa pris på vitaminer & mineraler

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.