Denna text är kommersiell och innehåller annonslänkar

Hälsa

Sjukdomar och besvär

Balans – naturlig väg till friskare sköldkörtel

  • Maja Eriksson
Publisert:
Foto: Anneli Hildonen/Bokförlaget Semic

Är du en av hundratals svenskar som lider av hypotyreos? Eller börjar du misstänka att du kanske är drabbad av sköldkörtelproblem?

Många kvinnor går runt och mår dåligt utan att det tas på allvar. Nu finns en bok som hjälper dig att hitta balansen för att börja läka - helt naturligt.

Karin Björkegren Jones hade länge känt att något var fel i kroppen. Hon mådde dåligt och uppsökte läkare, som skrev ut antidepressiva läkemedel. Några månader senare gick hon igenom krävande cancerbehandlingar och tuffa läkemedel med jobbiga biverkningar. När hon kom ut på andra sidan mådde hon fortfarande inte riktigt bra och den här gången beställde hon hem ett sköldkörteltest för att se över sina värden.

– Testet visade att mina värden inte var speciellt bra och nu ville jag veta varför. Jag skickade resultatet till tre olika läkare och en näringskunnig person som alla konstaterade att jag hade hypotyreos. Men alla gav mig olika råd kring behandling, vilket gav mig en tankeställare. Det finns alltså flera olika behandlingssätt för den som har problem med sköldkörteln, berättar Karin Björkegren Jones, journalist, yogalärare och författare till boken ”Balans - Naturlig väg till friskare sköldkörtel”.

Wellness shop

Den nya upptäckten gjorde henne intresserad av att lära sig mer, framförallt för att hon var trött på alla jobbiga biverkningar hon tidigare gått igenom. Nu ville hon lära sig att läka naturligt och därmed också läka på riktigt.

Skillnaden på hypertyreos och hypotyreos

Sköldkörteln har många olika funktioner i kroppen, men en av de viktigaste är att reglera och balansera kroppens metabolism. Hypotalamus, som bland annat styr över kroppens temperatur, blodtryck och ämnesomsättning, har en viktig roll tillsammans med hypofysen, som är en hormonproducerande körtel. Om det finns för lite sköldkörtelhormon i blodet frisätts TRH (tyreotropinfrisättande hormon) från hypotalamus, vilket i sin tur talar om för sköldkörteln att den ska producera mer eller mindre sköldkörtelhormon. Vanligtvis hålls hormonerna på en lagom nivå, men när olika faktorer skapar obalans här så blir du ofta sjuk.

Om sköldkörteln tillverkar för mycket hormoner kallas det hypertyreos. Det leder till att ämnesomsättningen ökar och många upplever att de känner sig jagade och stressade. Du får symtom som svettningar, viktminskning, diarré, trötthet, darrningar och ökad och oregelbunden puls. Det är också väldigt vanligt med psykiska symtom som lättretlighet och oro. Producerar sköldkörteln istället för lite hormoner kallas det hypotyreos och det är den form som är vanligast i Sverige. Det leder till en låg ämnesomsättning och många upplever trötthet som inte går att sova bort, frusenhet, minnes- och koncentrationssvårigheter, förstoppning, depression, led- och muskelvärk och viktökning.

– Många kvinnor går länge med sköldkörtelproblem som inte tas på allvar. Det kan viftas bort som klimakteriebekymmer eller en lättare form av depression. Dessutom är det många som fortsätter att må dåligt trots att de fått medicin och det ville jag ändra på. Det fanns inget bra, lättillgängligt sätt att lära sig om sköldkörteln, varför man får problem och hur man kan hjälpa kroppen att läka sig själv och då bestämde jag mig för att skriva en bok.

Foto: Anneli Hildonen

Vad räknas som ”bra värden”?

Ett annat problem inom dagens sköldkörtelvård är att det finns stora variationer landet över när det gäller ”bra värden”. Du kan med samma värden anses frisk i Stockholm, men sjuk och få vård för sköldkörtelproblem i exempelvis Örebro. Referensvärdena är alltså olika i länen. Det gör också vården orättvis, menar Karin.

– Alla människor har ett individuellt referensvärde för sin sköldkörtel, som är förhållandet mellan hjärnans signal till sköldkörteln (TSH) och hormonvärdet (T4). Det värdet är olika mellan individer, men det är först när vi redan är sjuka som vi börjar mäta. I många fall kan det därför kännas omöjligt att få rätt hjälp av vården, eftersom varken du själv eller läkaren vet vad som är ”normalt” för just dig. Om vi alla istället gjorde ett sköldkörteltest när vi är friska, så får vi ett referensvärde att jämföra med när vi börjar må dåligt. Det skulle underlätta något otroligt!

Wellness shop

Alternativ vård

Efter att ha blivit diagnosticerad med hypotyreos var Karin fast bestämd att hitta alternativa vägar till läkning, som inte bara innebar olika medicinska läkemedel. Främst för att slippa alla biverkningar, men också för att lära sig mer om kroppen.

– Idag erbjuder den traditionella sjukvården i stort sett bara en enda medicin till alla sköldkörtelsjuka och den funkar inte för alla. Jag tror att man kan göra mycket och hjälpa sin kropp att läka på egen hand. För mig känns det viktigt att våga titta på roten till sjukdomen istället för att bara lindra symtomen.

Karin började utforska naturliga alternativ till att läka sköldkörteln, som till exempel medicinsk yoga, olika fysiska övningar, vikten av lugn och ro, att kunna anpassa sig efter olika årstider, äta bra mat och att lyssna på kroppen och dess behov.

– Vi är många som lever stressiga liv där vi ska hinna med allt möjligt. Jobba, träna, äta, umgås och helst prestera överallt. Att läka sin sköldkörtel handlar mycket om att ta hand om kroppen, avsätta tid för återhämtning och vila när vi behöver. Om man mår bra av sitt läkemedel ska man givetvis fortsätta med det. Men det är viktigt att se över sin livsstil och hur man kan hjälpa sig själv att må bättre på ett naturligt sätt, något jag berättar mer utförligt om i boken.

Wellness shop

Hitta balans i livet

Precis som bokens titel är balans ett nyckelord när det handlar om kroppens läkning. Att hitta balans i vardagen och i livet som helhet. En lugn och trygg livsstil som håller kroppen och själen i någon form av harmoni, helt enkelt.

– Livet går upp och ner, vi har perioder när allt går bra och perioder när allt går åt skogen. Man kanske skiljer sig, flyttar, blir av med jobbet, blir sjuk, är orolig över en vän eller familjemedlem. Det finns en massa saker vi inte kan styra över och om du har balans i livet när de sker så kan de inte rubba dig på samma sätt.

Så hur uppnår man balans?

– Mycket handlar om disciplin. Att upprätthålla rutiner du vet att du mår bra av, till exempel att göra din dagliga yoga eller din träning, ha en kontrollerad dygnsrytm, tömma tarmen ordentligt, äta bra mat och lägga tid på återhämtning.

Foto: Anneli Hildonen

Motverka problem i framtiden

Att minimera stress i vardagen är en annan viktig faktor för den som vill förebygga sköldkörtelproblem.

– Ett tips är att i ett tidigt skede se över vad som är viktigt i livet. Vi strävar efter karriär, familj och social status och glömmer lätt att andra delar, som att återhämta oss ordentligt, att äta ren och ekologisk mat. Det är svårt att hålla koll på allt, men med min bok vill jag hjälpa människor med sköldkörtelproblem att få tillgång till fakta, för ju mer fakta du har, desto mer makt har du över dig själv och ditt välmående. Du förtjänar att må bra och du KAN må bra igen, avslutar Karin.

ANNONS

PCR-testning för reseintyg - provsvar inom 48 timmar.

Kry (Extern länk)

Wellness shop

Text
  • Maja Eriksson 

Mer på Wellness

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Snyggaste träningskläderna just nu

SIMNING

5 hälsofördelar med att simma

TRÄNING

Lårskav – så slipper du skavsår på låren i sommar

KOST

Detta är keto: Allt du behöver veta om dieten

KOST

Detta är antiinflammatorisk kost – experten förklarar

SKÖNHET

Blek dina tänder naturligt – med gurkmeja

ÅNGEST OCH ORO

Slipp din oro och slutar älta – psykologens bästa tips

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Sexleksakerna du inte vill vara utan

HUDVÅRD

Hudvård för nybörjaren – det här ska du tänka på

SKÖNHET

Så fixar du snyggaste ögonbrynen – hemma

MENTAL HÄLSA

Fråga Wellness psykolog – om allt

ANDLIGHET

”Vi flyr in bakom skärmen – samtidigt längtar vi efter något större”

MEDITATION

Tio tips för att hitta lugnet i vardagen