Denna text är kommersiell och innehåller annonslänkar

Utan träningen hade jag inte överlevt min cancer

Anders Södergårds nya bok ”Cancerkampen – boosta dig med fysisk aktivitet”

Publisert:

Anders Södergård, även känd som Strålmannen, berättar i sin nya bok ”Cancerkampen – boosta dig med fysisk aktivitet”, om vikten av fysisk aktivitet. Speciellt hos cancerpatienter. Han ger konkreta tips, sammanfattar forskning på ämnet och förklarar hur det kommer sig att fem minuters promenad kan vara skillnad på liv och död.

Det är få människor som har en sådan smittsam livslust som Anders Södergård. Än färre som skulle ha orken. För Anders Södergårds resa är lika inspirerande som den är imponerande och efter att ha läst hans senaste bok ”Cancerkampen – boosta dig med fysisk aktivitet”, kan jag nästan lova att du genast kommer ge dig ut på en promenad.

Anders Södergård gick sin sjunde termin på läkarprogrammet, ledde spinning på Friskis & Svettis, tränade fotboll, spelade piano och sjöng i kör när han fick sitt första cancerbesked. Han hade drabbats av en elakartad hjärntumör. Efter den första operationen vaknade han upp helt förlamad i sin högra kroppshalva, han hade svårt med talet och drabbades av både njursvikt (från en medfödd skada) och blodproppar i lungorna. Han svävade mellan liv och död och tappade 12 kilo i vikt och i princip all sin muskelmassa. Ett aktivt liv kändes nästintill onåbart. Ändå är det nog det enligt Anders Södergård som räddat hans liv.

– Instinktivt vet jag att jag mår bra av att träna, men jag visste inte vad och hur mycket som var tillåtet och om det överhuvudtaget skulle vara bra att göra, säger Anders.

Efter många turer fram och tillbaka från sjukhuset började hans resa mot tillfrisknande sakta men säkert formas. Förlamningen släppte och talet kom tillbaka. Men i och med att hela hjärntumören inte kunnat opereras bort var Anders tvungen att genomgå en strålbehandling.

– Jag minns att läkaren sa något i stil med ”nu slipper du ju i alla fall träna på åtta veckor” och jag tänkte att det inte skulle gå. Jag både vill och mår bra av att vara aktiv. Visst, jag skulle såklart inte springa något maraton, men det säger något om sjukvårdens dåvarande inställning till fysisk aktivitet hos cancerpatienter. Vilket hos vissa läkare dessvärre fortfarande lever kvar.

Anders Södergård är nu aktuell med sin tredje bok ”Cancerkampen – Boosta dig med fysisk aktivitet”.
Anders Södergård är nu aktuell med sin tredje bok ”Cancerkampen – Boosta dig med fysisk aktivitet”.

Hade inte överlevt utan träningen

Eftersom Anders innan cancerbeskedet både pluggade till läkare och var väldigt fysiskt aktiv såddes ett frö av nyfikenhet kring träning hos cancerpatienter. Det är allmänt känt att träning är bra för hjärtat och hjärtpatienter, så varför skulle inte samma princip gälla för cancerpatienter?

– Här såddes fröet till min nya bok. I min research fann jag att det fanns evidens redan från 1980-talet kring vikten av träning även vid en cancerdiagnos. I Australien finns det till och med fysioterapeuter som specialiserat sig på just cancerpatienters träning. Så det är vi i Sverige som ligger lite efter i det avseendet, menar Anders.

Anders rådfrågade sin läkare kring om det var okej för honom att vara fysiskt aktiv och tillsammans kom de fram till att det skulle gå bra. Träningen blev ett sätt för Anders att känna att han bibehöll någon form av kontroll.

– För mig var det största fokuset inte att överleva. Det var att leva. Jag behövde öka min livskvalité i den mån det gick, och det här kunde jag ta någorlunda kontroll över, säger Anders.

– Kirurgi är självklart alltid det absolut viktigaste i de flesta fall, sedan kommer strålning och cellgifter. Träningen är ett komplement till detta och jag upplevde att jag klarade av behandlingarna bättre och fick mindre biverkningar av dem om jag var fysiskt aktiv. Jag är faktiskt helt övertygad om att jag inte hade överlevt, eller skulle ha så hög livskvalitet som jag har i dag om jag inte hade tränat.

Varje steg räknas

Anders vill poängtera att han förstår att det kan vara tufft att komma igång. För hur ska man orka om energin inte finns där?

– Det kommer vara kämpigt, så är det. Men det kommer också bli bättre för varje gång. Det finns inga negativa effekter av att träna, och du kan få stora effekter av små medel. En promenad ger förvånansvärt stor effekt.

Men var varsam med att sätta målet för högt. Det är lätt att gå på för hårt och i stället känna sig misslyckad och frustrerad.

– Sätt tydliga delmål. Fem minuters promenad om dagen kan vara det första, och klappa dig ordentligt på axeln om du klarar av det, säger Anders bestämt.

Promenader har dessutom visat sig vara bra vid ångest och depression.

– Just promenader kan lindra ångest för stunden. Faktiskt så har det visat sig att de har lika bra resultat som samtalsterapi och medicinering, säger Anders.

Orkar inte vara orkeslös

I januari 2021, strax innan Anders skulle fylla 40 år, hände det som inte fick hända. Han fick en stroke och det visade sig att hjärntumören hade kommit tillbaka.

– Detta gjorde att det kändes som jag fick börja om från ruta ett igen. På många sätt kände jag att ”nej jag orkar inte det här en gång till”, men sen tänkte jag på om jag skulle orka vara orkeslös resten av livet? Det är så tungt att börja om men alternativet är värre.

För Anders fortsätter resan än i dag och träningen är en del av hans vardagliga rutin.

– Jag tänker inte ”undrar om jag ska träna i dag” utan ”vad ska jag göra för träning i dag” och det har räddat mitt liv!

Vill hjälpa andra

Anders har tidigare skrivit böcker om sin resa, men vill med ”Cancerkampen – boosta dig med fysisk aktivitet” lyfta vikten av att se över sin fysiska och mentala hälsa.

Vem riktar sig boken till?
Jag har skrivit den till dig som har fått ett cancerbesked eller dig som har cancer och genomgår behandlingar. Men det är också en jättebra bok för dig som anhörig. Min bok ger en inblick i vad det innebär och är även en sammanfattning på den forskning som finns om just träning för cancerpatienter.

Tar du upp några undantag i boken?
Ja! Cancer är inte lätt och det finns några undantag som jag tar upp i boken. Rådfråga alltid din läkare innan du gör någonting nytt. Ta sedan kontakt med en fysioterapeut med en gång och lägg upp ett schema som passar dig.

Vad vill du att man som läsare ska ta med sig efter man läst boken?
Att du ska resa dig upp och gå en promenad! Att det faktiskt finns saker du själv kan göra för din hälsa och välmående. Vi kan aldrig bestämma när vi drabbas och om vi överlever, men du kan lära dig att leva med cancer och påverka din livskvalité. Varenda steg har betydelse!

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)


Utforska Wellness

Om skribenten

  • Miranda KarlssonMiranda Karlsson är kommersiell redaktör på Aftonbladet och Wellness. Hon har tidigare jobbat som chefredaktör på Aurumforum och skapat marknadsstrategier för social media hos LFF. Hon har en kandidatexamen i journalistik från Södertörns högskola och har även jobbat som fotograf i Sydafrika.