Hälsa

Så belönar du hjärnan – utan alkohol

  • Leo Pettersson
Publisert:
Foto: kieferpix / iStockphoto

När vi dricker alkohol aktiveras belöningssystemet i hjärnan.

Men det går att få en känsla som liknar den efter två glas vin utan att faktiskt dricka alkohol.

– Om det är just den där behagliga belöningseffekten man vill åt finns det annat man kan göra, säger beroendeforskaren Louise Adermark.

Vi svenskar gillar att fira och belöna oss själva med alkohol.

När man är hemkommen efter jobbet en fredag firas det gärna och ofta med någon form av alkoholhaltig dryck. Samtidigt tar många till drogen när man ledsen och behöver tröst eller om man är nervös och behöver mod.

Oavsett anledning händer det en mängd olika saker i hjärnan vid alkoholkonsumtion

– Redan efter några klunkar kan det hända en hel del olika saker. Man får bland annat en frisättning av dopamin, vilket leder till en känsla av välbefinnande, säger Louise Adermark, forskare inom beroendemedicin vid sektionen för psykiatri och neurokemi vid Göteborgs Universitet.

Alkohol – en ”lurig molekyl”

Hon beskriver alkohol som en ”lurig molekyl” som kan ta sig in i alla hjärnans celler. Till skillnad mot till exempel nikotin, som bara aktiverar nikotinreceptorer, så påverkar alkohol en rad olika receptorer i hjärnan.

Effekterna av alkohol är alltså många, varav de allra flesta påverkar kroppen på negativa sätt.

Men många konsumerar alkohol för att få den just den där sköna, belönande känslan man kan få efter två glas vin.

– Vid en sådant intag är det framförallt belöningssystemet i hjärnan som går igång. När de nervcellerna är aktiva får man en känsla av välbehag.

Belöningssystem i hjärnan

Studier har också visat att bara tanken på de där glasen med vin kan aktivera systemet.

– Man har en förväntanseffekt och systemet kan komma igång vid bara tanken på att man snart ska få alkoholen. Däremot, om man då inte får alkoholen, får man en minskad aktivitet i systemet och mår inte alls bra. Snarare blir det en tvärtom-effekt för hjärnan blir besviken och det blir dämpade dopaminnivåer istället, säger Louise Adermark.

Foto: Göteborgs Universitet

Louise Adermark, forskare inom beroendemedicin vid Göteborgs Universitet.

Detta system kan aktiveras av en rad olika saker. Bara om man dricker vatten när man är törstig, eller äter när man är hungrig, aktiveras belöningssystemet i hjärnan. Belöningssystemet kan även aktiveras när vi hjälper andra, genom att till exempel donera pengar.

Med andra ord går det att känna ungefär samma välbehagskänsla som efter två glas vin, utan att dricka en enda droppe alkohol.

Belöna hjärnan – med placebo

Ett av de vanligaste och mest effektiva sätten är fysisk aktivitet.

– Vid fysisk aktivitet ser man en ökad aktivitet i hjärnans belöningssystem. Men sen är det ju så att man kanske helst vill sitta där i soffan och få en belöning i hjärnans aktiveringssystem, säger Louise Adermark och fortsätter:

– Om det är just den där avslappnande effekten man vill åt finns det annat man kan göra. Jag brukar personligen använda mig av alkoholfria substitut. Man kan göra sig en riktigt god alkoholfri drink som har sockerdricka i sig, för socker aktiverar också belöningssystemet. Förberedandet är också en del av processen. Man får känslan att man unnar sig något när man kanske köper färska jordgubbar och bara väljer ut bra produkter att ha i drinken. Alkohol kostar ju ganska mycket så på det sättet kan man unna sig bra råvaror.

En placeboeffekt, helt enkelt?

– Ja, precis . Man gör det på ett omvandlat sätt. Man belönar sig på ett lyxigt sätt. Det finns många bra recept på alkoholfria drinkar och Systembolaget har flera alkoholfria alternativ och alkoholfri öl som smakar nästan exakt som ”vanlig öl”. Så på vissa sätt återskapar man vissa av de där känslorna man får när man dricker, fastän det är alkoholfritt.

Olika för yngre och äldre

Forskningen har visat att alkohol påverkar människor olika beroende på hur gammal man är.

– Systemen i hjärnan förändras med åldern. En ung person som dricker alkohol kan känna att det är väldigt stimulerande. Man blir pigg och det är mycket party, medan äldre känner sig mer lugna och avslappnade av alkoholen.

Fysisk aktivitet kan därför återskapa en liknande belöningskänsla i hjärnan som vid ett alkoholintag för yngre personer, medan unnandet av en lyxig alkoholfri drink ger en mer liknande effekt för äldre.

Många negativa effekter

För många är alkoholen ett vanligt inslag i ens vardag och det kan vara svårt att helt utesluta drogen från sitt liv.

– Det är svårt att bryta sina mönster. Kommer någon in och säger att ”du får inte ditt vin på fredagskvällen” hade det känts jobbigt för de allra flesta. Det gäller nog att så ett frö och jag tror generellt att om man först tar små steg är det lättare att ändra på de vanor som vi har skapat oss.

På många sätt är det förstås sundare att aktivera hjärnans belöningssystem på andra sätt än att just konsumera alkohol.

– Man måste vara medveten om att det inte bara är positiva effekter, utan alkoholen påverkar många system i kroppen negativt. Det ökar blodtrycket och risken för en rad olika sjukdomar. Nu är det också mycket diskussion om den ökade cancerrisken med att dricka alkohol och om man bör sätta varningstexter på etiketterna för att uppmärksamma konsumenterna. Det är en farlig dryck som vi ofta tar för givet.

Wellness shop

Läs mer

  1. KOST

    Agnes Wold tar kål på sju envisa matmyter

  2. KOST

    Detta är antiinflammatorisk kost – experten förklarar

  3. HÄLSA

    Hormonspecialen – här är alla avsnitt av podden

Text
  • Leo Pettersson är reporter för Aftonbladet Family och Wellness sedan januari 2020. Leo började på Aftonbladet 2017 och var då en del av nöjesredaktionen, som reporter och redaktör. Innan dess var han på Kristianstadsbladet och Blekinge Läns Tidning i cirka fem år både som praktikant och anställd. Utbildning: Leo Pettersson har gått journalistlinjen på Ädelfors Folkhögskola. Tidigare har han studerat kurser inom kognitionsvetenskap, datorspel och fotbollskunskap på Göteborgs Universitet och Malmö Universitet

Mer på Wellness

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Skönhetsprodukterna att hålla koll på i vår

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Löparskor: 7 tips för alla löpstilar

HUDVÅRD

Plocka fram solkrämen – så skyddar du dig mot solen

KOST

Kombucha och andra hälsodrycker – här är fördelarna

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Bästa hårinpackningarna för friskt och glansigt hår

STRESS

Pulsträning är ingen mirakelkur för hälsan

KOST

Så nyttig är påskmaten – det ska du äta

KOMMERSIELLT INNEHÅLL

Dagkrämer med SPF - 7 bra tips

HÅR

Borsta med speciella tekniken och stärk håret

STYRKETRÄNING

Träna rumpan med ett träningsband och en bänk

MEDITATION

Hälsoutmaningen: Gör detta en gång i veckan

MENTAL HÄLSA

Träna upp ditt fokus med tydliga rörelser

STRESS

Lär dig hantera stress - expertens bästa tips