Må bättre med Anders Wallenstens 6 viktiga råd

  • Anna Shimoda
  • Hans Shimoda
Publisert:

Öka chansen till ett långt och frisk liv. Här är läkaren epidemologen och författaren Anders Wallenstens bästa tips för att maximera din hälsa.

Nyligen bokdebuterade Anders Wallensten, biträdande statsepidemiolog och läkare, med ”Hälsogåtan – evolution, forskning och 48 konkreta råd”. I boken beskriver Wallensten i olika kapitel de sex pusselbitarna som enligt honom är viktigast för hälsan: rörelse, mat, relationer, tankar, omgivning och sömn.

Man kan förbättra sin hälsa på många sätt vilket innebär att man inte måste ge sig ut i löpspåret dagligen och enbart leva på torftiga sallader. En god hälsa är så mycket mer än så. Det är en kombination av många faktorer, och mycket hänger också ihop.

Vi har gått igenom samtliga pusselbitar som tas upp i boken tillsammans med Wallensten som förklarar varför just de hälsoaspekterna är så viktiga för att må bra i både kropp och själ.

Anders Wallensten är biträdande statsepidemolog, läkare och författare till ”Hälsogåtan – evolution, forskning och 48 konkreta råd”.

RÖRELSE

Aktivitet håller kroppen igång

I det här kapitlet som handlar om vikten av att röra sig fokuserar Wallensten mycket på vardagsmotion som är en underskattad gratisträning och som kan göra underverk för hälsan och ditt välmående.

Fördelarna är många, förutom bättre kondition, styrka, rörlighet och balans ökar också energinivån. Det förebygger också stress och dessutom blir matsmältning bättre och sömnen mer kvalitativ.

– Vi människor är anpassade till att röra oss varje dag för att kroppen ska fungera bra. Det är inte alltid så lätt att få till, men genom att söka rörelse i sin vardag kommer man långt! Även en kvart om dagen gör stor skillnad för din långsiktiga hälsa och det är de som rör sig allra minst har mest att vinna på att komma igång.

MAT

Ger oss kraft och energi

Wallensten ägnar också ett kapitel i boken åt mat och vikten av att hitta en hållbar och hälsosam balans. Han förespråkar en varierad kosthållning med mycket frukt, grönsaker och fibrer, men tycker också det är viktigt att hitta nyttiga rätter som man faktiskt gillar. Att tvingas äta mat man inte tycker om är förstås inte hållbart i längden.

Och visst kan man äta onyttigheter, men det gäller att välja sina tillfällen. Wallensten tipsar om att köpa mindre förpackningar av det som är onyttigt för att på så sätt minska mängden kalorier man får i sig.

– De flesta av oss vet nog vad som är nyttig mat och inte, problemet är att vi måste jobba emot vår naturliga drift att äta för mycket av det som är energirikt och smakoptimerat, inte minst när den typen av mat marknadsförs så hårt. Det bästa är om man kan planera, hitta vanor och strategier som fungerar så att man inte behöver välja i stunden varje gång man ska handla.

RELATIONER

Vi behöver varandra

En god hälsa är mer än motion och nyttig mat. Wallensten poängterar att goda relationer utgör en viktig grund för vårt välbefinnande och att det är en källa till glädje. Att vårda sina befintliga relationer med fysisk och psykisk närhet är viktigt, men det är också bra att våga bryta negativa relationer.

Ensamhet kan vara ett stort problem och är en riskfaktor för ohälsa. Wallensten tipsar om att försök hitta gemenskap genom diverse aktiviteter eller att söka sig till en förening för att på så sätt få social samvaro. Ät gärna tillsammans med någon om möjligt!

– Vi människor är sociala djur. Bra relationer är värda sin vikt i guld för vår hälsa, om man tänker på det kanske det blir lättare att prioritera att höra av sig och bry sig om.

TANKAR

De kan förflytta berg

Man ska inte underskatta tankens kraft och hur viktigt det är för att må bra. Wallensten anser att det är av högsta vikt att tro på att saker kommer gå bra och att chansen då ökar för att det faktiskt kommer göra det. Var också tacksam och generös mot andra.

Vidare tipsar han om att avsätta lite för exempelvis meditation eller mindfulness, helt enkelt saker som får dig att känna dig lugn och harmonisk.

– Livet är föränderligt vare sig vi vill det eller inte och det kan också vara väldigt stressigt i dagens samhälle, men olika människor stressas olika mycket av samma situation. Genom att träna hur man kan tänka kring olika saker finns möjligheten att agera på ett för hälsan mer skonsamt sätt.

Hälsogåtan

Wallensten, Anders

Hälsogåtan

249,00 kr

Läs mer

Wellness shop
En promenad i parken är ett billigt sätt att uppnå välmående.

OMGIVNING

Ett med naturen

Något som också är viktigt för vår hälsa är regelbunden kontakt med naturen. Wallensten anser att man i största möjliga mån bör undvika bullriga miljöer och luftföroreningar. Kommer du inte ut i naturen dagligen är det ingen katastrof – men försök i alla fall få till två timmar per vecka i harmoniska naturomgivningar för ökat välbefinnande.

– Vistelse i naturen har visat sig ha en lugnande effekt på oss och är ett väldigt billigt och bra sätt att uppnå bättre välmående. Sverige är fantastiskt med sin rika tillgång till natur och parker även i städer. Tänk igenom om du kan få till att gå igenom en park på väg till något annat eller ta dig ut till naturen på helgen. Kanske tillsammans med en vän, så blir det ännu trevligare.

SÖMN

Återhämtning ger underverk

Risiga sömnvanor är knappast främjande för hälsan och välbefinnandet. Wallensten uppmuntrar alla till att försöka få till regelbundna sömnvanor i den mån det går.

Att ha problem med att somna är inte ovanligt, Wallensten tipsar i så fall att dra ner på skärmtiden innan läggdags. Fysisk aktivitet är däremot främjande, men bör inte ske för sent på kvällen. Detsamma gäller koffeinhaltiga drycker.

– Om det var allmänt känt hur många fördelar god sömn har tror jag fler av oss skulle se det som en mirakelmedicin snarare än ett nödvändigt ont. Prioritera sömnen och fundera på vad du kan göra för att förbättra dina chanser till god sömn.

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

Werlabs (Extern länk)

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

WALLENSTENS TIPS: SÅ MÅR DU BÄTTRE

  • Vill du ha en kropp som håller? Satsa på rörelse.
  • Vill du ha en kropp i balans? Tänk på vad och hur mycket du äter.
  • Vill du vara lycklig? Satsa på dina relationer.
  • Vill du må bra oavsett dina förutsättningar? Arbeta med dina tankar.
  • Vill du optimera förutsättningarna för god hälsa? Välj en hälsosam omgivningsmiljö och vistas i naturen.
  • Vill du må bra psykiskt och ha en kropp som är återhämtad och redo för dagens utmaningar? Satsa på att få tillräckligt med sömn.

Redaktionens val

  1. HÄLSA

    Anders Wallensten: Så lyckas du med hälsosamma förändringar

  2. MENTAL HÄLSA

    Ensamhet är lika farligt som rökning

  3. HÄLSA

    ”Våra hjärnor är inte anpassade för stadsmiljö”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Anna Shimoda 
  • Hans Shimoda