Jonas Parandian: Ormar kröp på mig om natten

Naprapatjonas är veckans Wellnessprofil

  • Victor Johansson
Publisert:

Jonas Parandian – Naprapatjonas – har blivit en av våra mest folkkära hälsoprofiler. För Wellness berättar han om vardagsglädjen i att sova utomhus, hur det kändes när ormar kröp på honom om natten och hur han hanterar sitt mörker.

Med 230 000 följare på Instagram och återkommande inslag i TV4 har Jonas Parandian blivit Sveriges kanske kändaste naprapat. Han har grundat Naprapatiska Institutet och använder rörelseövningar för att må bättre i både kropp och sinne. Hur ser hans träningsfilosofi ut?

– Jag fokuserar på rörelseträning och det är ett stort paraply som rymmer styrketräning, gymnastik träning, kampsport, dans och akrobatik. Jag tror på en stor variation av rörelse och att hela tiden försöka utmana sig själv. Inte bara lyfta tyngre och mer och snabbare utan också lära sig nya saker. På samma sätt som kroppen behöver en mångsidig kost med kolhydrater, fetter och proteiner och många olika vitaminer och mineraler så behöver våra muskler, leder och vävnader en stor variation av rörelse.

På vilket sätt?

– En ensidig kost kan resultera i bristsjukdomar och på samma vis kan ett monotont rörelsemönster öka risken för överbelastningsskador. Man behöver mata kroppen med olika rörelser och även rörelser av olika kvalitéer: mjukt, långsamt, explosivt. Men att lära sig nya rörelser är något den moderna vuxna människan får för lite av. Det är extremt potent för hjärnan och kroppen.

Stimulerar det även sinnet?

– Ja, matematik och sudoku är ingenting jämfört med hur hjärnan och nervsystemet svarar på att lära sig nya rörelser. Det är så hjärnan utvecklas. Kolla bara på spädbarn där du börjar med motoriken och lär dig nya rörelser varje dag.

Varför tror du att detta tänket har fått sådant genomslag 2021?

– Jag tror att mycket beror på den moderna livsstilen och hur vi idag specialiserar oss. Idag har man ett och samma yrke där man under sin arbetsdag gör samma rörelsemönster, sedan har man en eller max två fritidsaktiviteter där man rör sig på liknande sätt. Men våra kroppar behöver en ännu större variation av rörelse. Längre tillbaka i tiden kröp du på knä och plockade bär och nötter ena dagen, klättrade i träd andra dagen och slogs mot ett rovdjur den tredje. Folk börjar inse att den ensidiga livsstilen inte funkar för kroppen och man märker vad som händer om man skickar in kärlek i muskler och leder.

Finns det något spirituell aspekt av det?

– Vare sig man har gamla trauman eller extremt mycket stress i kroppen så har träning och rörelse en enorm kraft. Särskilt när det kommer till att frigöra stress och istället frisätta hormoner som bygger upp och reparerar kroppen.

Speglar träningsfilosofin din livsfilosofi?

– Ja, många säger att träning alltid måste vara kul men det inte jag. Precis som i livet kommer den största utvecklingen när man går utanför sin trygghetszon. Livet är inte alltid kul, roligt och mysigt, man kan behöva gå igenom jobbiga saker, men det kan leda till något vackert i slutändan. Det är samma sak med träning: att köra svintungt eller ta ett isbad är inte alltid superroligt, men effekterna efteråt kan vara berikande.

Ditt bästa tips för att stressa ner i vardagen?

– Det absolut mest kraftfulla är att vara här och nu. Det finns bara en värld, den riktiga världen: det är här och nu. Är man inte här och nu så är man upp i sina tankar och då är man antingen i det förflutna och tänker på saker som har hänt eller så är man i framtiden och tänker på vad som ska komma. Men det förflutna har redan varit och framtiden kommer aldrig. Det är inte reellt. Den enda verklighet är här och nu. Det är ett extremt kraftfullt sätt att minska stressen på genom att vara här och nu. Du kan göra dig närvarande med allt du kan se, höra, känna, smaka eller luktar på. Ett enkelt men kraftfullt sätt att grunda sig i nuet är att bara känna på sitt andetag och vara närvarande med det.

Råd till dig själv som 18-åring?

– Jag hade nog inte gett ett råd, bara kramat om mig själv, gett mig själv en varm och go kram. Jag var nog vilsen och osäker, men jag är på en bra plats idag och det hade jag inte varit om jag inte varit den personen då. Man har sin väg att vandra och ibland får saker och ting ta tid. Jag hade nog inte hamnat på bättre ställe om jag gett mig själv ett råd då.

Hur hittar du vardagsglädje?

– Jag brukar sova under bar himmel en gång i månaden. Att komma ut i naturen på små och stora äventyr, sitta vid öppen eld och laga mat, kolla på stjärnorna, vakna upp på morgonen och ta ett isbad. Sedan tycker jag det är ett fint sätt att starta dagen med andningsövningar, meditation, ett rörelsepass och en kopp kaffe. Det grundar mig själv och ger en bra start på dagen.

Träningsmotivation?

– Jag brinner för hälsa, att utforska nya saker och ta hand om min kropp. Efter naprapatutbildningen så har jag rest världen runt för att lära mig av de allra bästa inom hälsa och träning. Jag har utbildat mig till holistic lifestyle coach under Paul Chek i San Diego, 2016 var jag med Wim Hof i Pyrenéerna en vecka och sedan har jag tränat med rörelse-gurun Ido Portal i flera år.

Har du några starka berättelser från resorna?

– Jag gick en överlevnadsutbildning i Guinea i Amazonas med SAS-soldat och några amerindianer. Det var en galen upplevelse. Vi drillades i hur man överlever i djungeln, bygger skydd, gör upp eld, hur man skaffar mat. Efter en vecka tog de ifrån oss alla saker utom macheten och tändstålet, släppte oss mitt i Amazonas djupaste djungler och sade ”Vi ses om en vecka”. Efter att ha tillbringat tid med indianerna var jag inte rädd för något. Jaguarer smög omkring i lägret och ormar kröp på mig om natten, men det var ändå väldigt rogivande och lugnt, jag var inte rädd. Det lugnet har jag tagit med mig och kan använda mig av nästan överallt.

Bästa välmåendetipsen?

– Skapa ett slags fundament för meditation och närvaro i vardagen. Det kan vara en stark nyckel till att lära känna sin kropp och förstå signalerna som den hela tiden skickar. Om den behöver mer eller mindre av något. Är man närvarande är det lättare att känna in dem och förstå dem.

Vilket är ditt guilty pleasure? 

– Jag brukar poppa ekologiska popcorn och äta mörk choklad. Det är ganska mesigt kanske. Sedan tar jag ett glas rött vin då och då.

Vilket stjärntecken är du, och känner du igen dig i det?

– Jag är stenbock och kan nog känna igen vissa saker. Styrkorna är att man har disciplin, är lojal och tar mycket ansvar. Sedan har man ett sinne för humor, det sistnämnda skulle nog inte mina kompisar hålla med om, haha. 

Vad gör du när du mår riktigt dåligt?

– Då försöker jag tillåta mig själv att må dåligt: känna på de känslorna, vad de beror på och var de kommer ifrån. Bara vara närvarande och observera den känslorna. Alla vi har hål inom oss och hålen kan vara mörka, djupa och läskiga. Därför försöker vi fylla dem med andra saker som att gå in på sociala medier eller kolla på Netflix eller andra beroenden så som alkohol. Om man försöker förstå sig på hålen kan det visserligen vara jobbigt men också väldigt kraftfullt. Det viktiga är att komma ihåg att det absolut inte är farligt.

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)

Att vara stilla när allt skyndar

Fridh, Magnus

Att vara stilla när allt skyndar

229,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. TRÄNING

    Alexandra Pizzoni: Jag har haft mycket ångest ända sedan jag var liten

  2. STYRKETRÄNING

    Hollywoodtränaren Lars Wallin om övningen alla borde göra varje dag

  3. LÖPNING

    Tommy Myllymäki om tuffa tiden: ”jag kände att detta går inte längre”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Victor Johansson