Anders Wallensten: Så lyckas du med hälsosamma förändringar

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Erika Kits Gölevik intervjuar läkaren, epidemiologen och författaren Anders Wallensten om vad vi behöver för att må bra och hur vi ska lyckas göra de förändringar som vi faktiskt behöver göra.

I den sista delen av Revolutionskvartens special med läkaren, epidemiologen och författaren Anders Wallensten får vi svaret på hälsogåtan. Det handlar även om hur vi gör förändringar för vår hälsa. Vilket inte är så lätt som man kanske tror.

– Svaret på hälsogåtan enligt mig är att vi behöver leva liv i den här moderna världen där vi tar hänsyn till att våra kroppar inte hängt med utan är anpassade till ett liv i naturen, säger Anders Wallensten

För att må bra är det några grunddelar som vi behöver prioritera och få att fungera menar Anders. Och gör vi det så räcker det. Det handlar om rörelse, bra mat, relationer, natur, sömn och tankar.

– Vi behöver röra oss för att må bra och vi behöver äta lite smartare för att inte få i oss för mycket kalorier men ändå tillräckligt med näringsämnen. Vi även behöver göra vårt bästa för att ha bra sociala relationer, det ger oss mycket lycka och hälsa. Vi behöver minimera stressen runtomkring oss och inte överbelasta vår hjärna med intryck. Även om man bor i stan kanske man ska prioritera att komma ut på landet, det mår vi också bra av. Sen är det sömnen, vi vet ju att det är bra att sova men jag tror inte att vi vet hur bra det faktiskt är att sova.

Men att göra förändringar för hälsan är inte alltid så lätt som det låter. Det finns en hel uppsjö med snabba lösningar och dieter som ska få oss att må bättre. De livslånga förändringar är inte lika sexiga. För att komma igång med hälsosamma förändringar menar Anders att vi ska börja med en bit vi tycker är rolig och ta rygg på någon som har egenskapen du vill åt.

– Välj något som är lite glädjefullt till en början och gör små steg så att du kommer igång med din nya vana. Ska något vara långsiktigt måste det vara glädjefyllt. Tycker man inte om att springa i skogen så kan man göra något annat. Positiva vanor sprids även i grupper, liksom negativa tyvärr. Så hoppa på ett tåg där folk som har den här egenskapen du vill ha håller till som till exempel en idrottsförening.

Även att ta sig tid, sitta ned och fundera över hur man vill leva är en viktig del i att göra hälsosamma förändringar menar Anders.

– Ta dig tid sätt dig ner och fundera på var du kan börja. Det är grunden, ta en paus och fundera. Se till att det är stilla och tyst och lugna dina tankar. Lever du det liv du vill leva? Vad kan du jobba med för att få en hälsa som möjliggöra att du kan leva det liv du vill leva?

Lyssna på hela avsnittet här

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

Werlabs (Extern länk)

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår - välj ditt test här.

Redaktionens val

  1. HÄLSA

    ”Våra hjärnor är inte anpassade för stadsmiljö”

  2. MENTAL HÄLSA

    Ensamhet är lika farligt som rökning

  3. HÄLSA

    Må bättre genom att få koll på dina tankar

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.