Vi måste sluta prata om träning!

  • Erika Kits Gölevik
Publisert:

Första skaket. Allt sitter fast. Lite till. Något lossnar.

Första steget. Kroppen tvekar. Lite till. Bröstet växer.

Första tonen. Något vaknar. Lite till. Kroppen följer.

Första vikten. Tung. Lite till. Kraft!

Klumpen i halsen, stenen i bröstet, sprängladdningen i huvudet. Vikten jag tappar i rörelse kan inte mätas i kilon!

Knutarna som löses upp i mig när jag landar i kroppen gör det ointressant huruvida jag kan eller inte kan kringla ihop mig fysiskt i någon instagramvänlig yogaposition.

Att rörelse ger mig ett mjukt inre motiverar mig så mycket mer än ett fast yttre.

För svetten sköljer rent.

Gör plats för mer av mig.

Mer av mig i livet. Mer av livet i mig.

Stunden i löpskor, på utegymmet, yogamattan, i en skakmeditation eller när jag drar upp volymen och dansar järnet i vardagsrummet inte bara rör mig – den berör mig och rör om i mig.

Jag tror att ni är många som förstår vad jag menar. Som vet hur skönt rörelse känns i stunden! Hur huvudet rensas, känslorna lugnar sig och stressen i kroppen liksom smälter undan.

Och ändå ... när det gäller motivation till motion envisas vi med att fortsätta prata om de yttre och intellektuella resultaten. Hur vi ska bli snabbare, smartare, lugnare, gladare, mer stresståliga, smalare och snyggare med hjälp av rörelse. Vi fullkomligen öser in kunskap om träning för kroppen och hjärnan på arbetsplatser, i ledningsgrupper, skolor, på gymmen och i idrottsföreningar.

Bra såklart, bara ett problem:

Det fungerar inte!

Gemene man vet mer om träning och hälsa än någonsin. Om kunskap vore nyckeln skulle folkhälsan ha varit på topp just nu. Tyvärr är det tvärtom. Låt oss lägga korten på bordet:

• I snitt lägger en medelålders svensk mindre än 0,1 procent av sin vakna tid på fysisk aktivitet. Det är mindre än fem minuter om dagen.

• Anders Hansen skriver i boken ”Depphjärnan” att var åttonde vuxen äter antidepressiva läkemedel och att WHO befarar att depressioner inom några år kommer skapa en större global sjukdomsbörda än någon annan sjukdom.

• 53 000 svenska barn har fått en adhd-diagnos.

• Över hälften av svenskar mellan 16-84 år har övervikt eller fetma.

Rörelse hjälper mot allt det här. Inte för att det är magiskt på något vis (även om det kan kännas så) utan av den enkla anledningen att vi är skapta för det.

Rörelse, beröring, näring och sömn – det finns vissa saker som är essentiella för att den sammansättning celler vi kallar människa ska fungera.

Och vi känner när något av det saknas.

Låt mig upprepa – vi känner.

Vi måste sluta prata om träning. Vi kan inte fortsätta att läsa om den, utvärdera den, mäta den och optimera den. Intellektualiserandet av rörelse håller på att ta livet av oss!

I samma stund som vi flyttar fokus från upplevelsen av rörelse till resultatet av den förvandlas ett av våra mest grundläggande behov till en aktivitet vi gör för något eller någon annans skull. När bollen som dribblas blir viktigare än individen som dribblar den tappar vi kontakten med våra kroppar och med det – delar av oss själva. En distansering som påbörjas i samma stund som vi kliver in i skolans idrottshall eller börjar på en organiserad sport.

"Hur gick fotbollen idag?"

"Hur snabbt kan du springa?"

"I dag ska vi öva på kullerbyttor".

Jag säger inte att det är fel att lära sig nya saker, det kan ju vara jättekul, utvecklande och bra! Många älskar det.

Men om vi vill inkludera alla och inte minst; skydda barns inbyggda motivation, rörelseglädje och naturliga kontakt med kroppen, behöver vi ha en medveten plan för hur vi uppmärksammar och utvecklar även den.

Och nej, jag tror inte att det behövs radikala, dyra och omfattande förändringar. Tvärtom.

Idé:

Tänk om alla idrottslektioner, fotbollsträningar, gymnastik, ridning etc skulle avslutas med frågan:

Hur känns det i din kropp just nu?

Lätt? Pirrigt? Kul? Irriterat? Trött?

Svaret är oviktigt, men frågan livsavgörande! För när vi gång på gång uppmärksammar den direkta upplevelsen av rörelse lär vi inte bara känna våra kroppar, vi gör det till en självklarhet att lyssna på dess signaler och bygger sakta, men säkert en upplevelsebaserad kunskap om den egna kroppen och vad den mår bra av. Kunskap som känns och motiverar mer än någon bok eller inspirerande föreläsning kan komma i närheten av.

Samma sak gäller naturligtvis oss vuxna.

Vi behöver inte lära oss något nytt om kroppen.

Vi behöver avlära oss så att vi kan hitta tillbaka till den igen.

Sänka tröskeln jättemycket och lita på att kroppen känner, kan, vet hur och vill – röra sig!

Hur känns det i din kropp just nu?

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår!

Werlabs (Extern länk)

Depphjärnan

Hansen, Anders

Depphjärnan

259,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Redaktionens val

  1. MENTAL HÄLSA

    ”Jag gör inte vad som helst för mina barn”

  2. MENTAL HÄLSA

    ”Så överlevde jag en vecka ensam i skogen”

  3. MENTAL HÄLSA

    ”Jag trodde att diagnosen skulle rädda mig”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Erika Kits Gölevik