Denna text är kommersiell och innehåller annonslänkar

Hälsorevolutionen: ”Ditt nya liv är 12 veckor bort”

Så kommer du igång med din egen hälsoresa

  • Maja Eriksson
Publisert:

Mer energi, styrka och glädje på bara 12 veckor, är det verkligen möjligt?

Ja, med rätt verktyg, motivation och stöd kan du både uppnå och upprätthålla en antiinflammatorisk livsstil.

– Hälsan är det värdefullaste du har och din hälsoresa kan bli den största gåvan till dig själv, säger Maria Borelius, vetenskapsjournalist och författare till nya boken ”12-veckorsprogrammet”.

För några år sedan kände sig Maria Borelius ovanligt trött och nedgången i klimakteriet. Hon hade ont i ryggen, problem med magen, kände sig låg och blev ofta sjuk. Läkarna visste inte vad de skulle rekommendera och ingen lösning fanns inom räckhåll – innan hon av en slump plötsligt fick nys om coachen Rita Catolino. Rita hjälpte henne komma igång med ny kost, träningsprogram och planering. På bara några veckor försvann alla symtom, utan att hon riktigt förstod varför.

– Jag kände mig plötsligt glad, stark, smärtfri, magen var bättre och lugnare, det var faktiskt som ett mirakel, menar Maria.

Hälsorevolutionen: 12-veckorsprogrammet

Borelius, Maria, Catolino, Rita

Hälsorevolutionen: 12-veckorsprogrammet

259,00 kr

Läs mer

Wellness shop

Några veckor senare mötte hon en professor som forskade om antiinflammatorisk kost och insåg att det var just detta hon hade börjat äta – och nu blev hon nyfiken.

– Jag träffade forskare och fitnessgurus som fick mig att se sammanhanget. Den antiinflammatoriska livsstilen och välmåendet berodde inte bara på kosten, utan var kopplat till en helhet. Rörelse, vila, motion, avslappning, psykiskt välmående – hela kroppen är sammankopplad via immunförsvaret.

Hennes tidigare bok ”Hälsorevolutionen” handlar om hur hon upptäckte den antiinflammatoriska livsstilen, en förändring som fick henne att känna sig starkare och gladare än hon gjort på mer än tjugo år. Och responsen var otrolig.

– Ja, boken blev en succé. Jag beskrev min egen resa, vad jag lärde mig och hur jag satte ihop kunskapen. Egentligen vill jag inte tala om för andra vad de ska göra med sina liv. Men det var så många som hörde av sig och ville veta mer, exakt hur jag gjorde och hur de skulle gå tillväga för att uppnå samma resultat. Tillsammans med Rita, som coachat tusentals människor, skrev jag därför 12-veckorsprogrammet. Vi tänkte att en vetenskapsjournalist som själv gjort en hälsoresa, och en professional fitnessatlet och transformationscoach skulle kunna skapa den ultimata holistiska guiden för en hälsoresa.

Maria Borelius och Rita Catolino.

Steg för steg-guide till ett friskare liv

– Övervikt, trötthet, sömnbrist, magproblem, ont i kroppen, ledsmärta som flyttar runt och glåmig hud är bara några av alla symtom på att kroppen inte mår bra. I boken pratar vi om låggradig inflammation, som är kronisk, och kroppens svar på vår moderna livsstil med socker, stress, miljögifter och transfetter. Inflammation ökar riskerna för i princip alla våra stora folksjukdomar, som diabetes typ 2, övervikt, hjärt- och kärlsjukdom, lungsjukdomar, alzheimers, depression, vissa cancerformer, ledproblem och många andra sjukdomar.

I boken 12-veckorsprogrammet får du ordentlig faktabakgrund, praktiska listor på råvaror, recept, tydliga träningsprogram, tips och en steg för steg-guide för att lyckas med en antiinflammatorisk livsstil. Programmet består av fyra delar, som alla är lika viktiga.

1. Att leda sig själv

Bokens första del handlar om hur du leder dig själv genom hälsoresan, finner motivation och inre styrka. Du behöver lära känna dig själv och hitta förståelse till varför du vill göra det här.

– Din hälsa är det värdefullaste du har och om inte den funkar, så funkar inget annat. Att hitta sitt ”varför” är därför otroligt viktigt för att nå sina mål. Vad är syftet för just dig? Vad har du för mål och varför är de viktiga för just dig? Det är jobbigt att byta vanor, bryta mönster och det kräver ansträngning från dig. Om du har stenkoll på ditt varför och var du vill komma, samt förstår hur du ska leda dig själv under resans gång så kommer processen bli betydligt enklare.

2. Kost

En stor och viktig del av programmet handlar om maten du äter och hur du ska tänka kring kost.

– Spelar det någon roll vad vi äter? Ja, absolut, och även när och hur vi äter. 12-veckorsprogrammet innehåller recept och kostscheman på antiinflammatorisk mat som bygger upp kroppen från grunden, men också tips kring matfönster och ritualer för att uppnå bättre matsmältning och näringsupptagning.

3. Rörelse

Att röra på sig varje dag är bra för hälsan, samtidigt som aktiverade muskler kan bidra till lägre inflammation.

– Motion, träning och rörelse ger dig mer energi, samtidigt som du får en smidigare och starkare kropp genom hela livet. I boken får du konkreta övningar och träningsprogram så att du enkelt kan planera din vardag efter 12-veckorsprogrammet.

4. Stillhet

Den sista delen i boken fokuserar på stresshantering och hur du lär dig att vila, andas, koppla av och hitta energi.

– Långvarig stress bryter ner immunförsvarets finstämdhet, och gör det svårt för kroppen att fungera som den ska. På samma sätt som kost och träning är viktiga delar, är det minst lika viktigt att hitta tid för vila och återhämtning.

Så klarar du dig genom programmet

Trots att stegen är tydliga är det dock inte ovanligt att stöta på motgångar under programmets gång, menar Maria.

– I början är det roligt och spännande att prova något nytt och de två första veckorna brukar rulla på utan problem. Men under tredje veckan, när du kanske inte riktigt märkt några synliga resultat på ditt nya liv, så upplever de flesta den första motivationsdippen. Det är här det är så viktigt att komma ihåg ditt ”varför” och hitta tillbaka till ditt mål.

– Hur?

– Vi har alla en inre schimpans, vår urgamla hjärnas mer känslomässiga delar, som tycker om sötsaker, att ha kul och ta det lugnt. Vill man göra en hälsoförändring har man mycket att vinna på att kunna finna en bra dialog med sin inre schimpans, och lära sig att leda den. I boken finns massor med tips på konsten att leda sig själv under en hälsoförändring.

– Vem borde läsa boken?

– Alla som är nyfikna på ett nytt, hälsosamt liv med mer energi. Du kanske undrar om det finns någon mer chans för dig att hitta ditt go och flow, eller om det är kört? Med den här boken vill vi förklara att det är det inte, och ger dig all kunskap och alla knep du behöver för att få en kropp i balans, med låg inflammation, god sömn, bra matsmältning, lyster i huden, blodsocker i balans och smärtfria leder. Allt behöver inte vara perfekt i början och även små förändringar räknas. Allt du behöver göra är att sätta ett ben före det andra och sätta igång, avslutar Maria.

Maria Borelius.

.

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)

Redaktionens val

  1. KOMMERSIELLT INNEHÅLL

    Livskoden enligt hjärnan – Så får du en stark hjärna

  2. KOMMERSIELLT INNEHÅLL

    Så blir du av med långvarig smärta

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Maja Eriksson är kommersiell redaktör på Aftonbladet och Wellness sedan november 2020. Maja har en lång bakgrund inom Schibstedkoncernen, samt erfarenhet som frilansskribent och innehållsproducent.