”Jag skulle önska att fler var öppna med att de gjort botox”

Hanna ”Hanapee” Persson är veckans Wellnessprofil

Publisert:

Hon är en av Sveriges främsta medieprofiler – och precis som alla andra påverkad av skönhetsideal.

För Wellness berättar Hanna Persson om sin PMS, vad som är jobbigast med att vara förälder och varför hon valt att vara öppen med sina skönhetsbehandlingar.

Hanna ”HanaPee” Persson har genomfört Tjejklassikern, gjort en SVT-dokumentär om PMS och pratat öppet om svåra skönhetsideal. Trots detta känner hon sig ”inte särskilt Wellness”.

– Jag tränar inget alls just nu och jag bryr mig inte alls vad jag stoppar i mig, så jag har slarvat med mitt välmående. Men jag har blivit bättre på tacka nej och försöka vara mer ledig. Det är ju också Wellness, så det var därför jag tackade ja till den här intervjun, säger hon och skrattar.

Hanna Persson har lett flera tv-program och når varje vecka tusentals människor, både genom bloggen på ELLE och podcasten ”Surret”. Hennes nya syn på välmående väcktes förra sommaren, när hon producerade dokumentären ”PMS Forever” för SVT.

– Jag började ta min PMS på allvar och fundera över vad som hjälper. Då förstod jag att min största trigger är stress. Jag kan inte vara stressad när jag har PMS. Sedan dess har jag försökt vara lite mer rädd om min tid, bokat av och framför allt inte bokat på för mycket grejer.

Vad lärde du dig mest om dig själv av att göra den dokumentären?

– Jag lärde mig att jag inte behöver hata mig själv för att jag har stora känslor eller behöver vara inne och grina en dag. Utan att det är hormoner i kroppen som styr mitt liv. Så jag blev nog ganska förlåtande mot mig själv, men också mot min mamma. Jag fick förståelse för min historia och det var väldigt värdefullt.

PMS kan vara så olika från person till person, hur har det yttrat sig för dig när det varit som värst?

– Ofta en känsla av att jag är pinsam eller töntig. Jag skulle ändå säga att jag har relativt god självkänsla, men den kan skakas om vid PMS. Så det där självtvivlet har varit värst och resulterat i mycket ångest och oroskänslor. Och sen blir jag jättearg också!

Tror du att det är fler kvinnor som kanske skulle må bättre av att planera livet utifrån sin menscykel?

– Jag märker ju det på mig själv, att min menscykel har betydelse. Det var så kul, för jag skrev precis till en kompis att ”nu är jag inne i ett skov” och då har jag precis haft mens. Jag sitter och skriver fyra tusen mejl, svarar på allting och tar tag i saker.

Hanna Persson tror att det nya ”clean girl”-idealet innebär ännu mer dubbelbestraffning för kvinnor.
Hanna Persson tror att det nya ”clean girl”-idealet innebär ännu mer dubbelbestraffning för kvinnor.

I podden har ni pratat en del om nutidens skönhetsideal, vill du berätta mer om det?

– Vi har ju gått från Kardashian-idealet till det här ”clean girl”-idealet, en slags motreaktion. Det är det man ser i generation z, att det ska vara väldigt lite smink och alla ska vara naturligt vackra. Men det är få förunnat att vara sådär smal och vacker och inte använda smink. Då är det väldigt många som går runt och känner sig jävligt fula och ändå inte får göra någonting åt det. Inget ideal är ju bra, men det känns som man sätter sig på en så hög häst om man förespråkar ”clean girl”-idealet. Det handlar ju bara om att man har vunnit på dna-lotteriet och det skapar ju också en massa jävla ångest.

Är det därför du valt att berätta i podden om att du gjort botox?

– Ja, jag är medveten om varför jag gör det, att det är för att jag också är under det här idealet. Jag kan tycka att det är skönt i en värld av både träningshets och svåruppnåeliga ideal, att man förstår att många kroppar inte bara kommer till av hård träning eller skönhetsprodukter. Utan att det ligger dyra pengar, avancerade operationer och långa läkningstider bakom det. För då tappar det plötsligt lite stjärnglans för en. Så jag skulle önska att fler var öppna med att de till exempel gjort botox, som jag berättade om i podden.

Hur ska man navigera som kvinna i den här världen?

– Du kan inte göra rätt som kvinna, inte ifall du vill ticka i alla boxar. Men jag tror inte att man ska göra rätt heller, det är väl en feminism i sig. I en utopi skulle alla kvinnor känna sig så pass tillfredsställda att vi inte kände att vi behövde förändra oss för någon annans skull. Men nu lever vi ju i en värld och i en ekonomi som tjänar pengar på att vi inte är nöjda. Och i det kan jag tycka att det finns så mycket dubbelbestraffning som kvinna. Först känner man sig som skit för att man inte tycker att man är tillräckligt snygg och sen får man skit för att man försöker göra sig tillräckligt snygg.

Vilket råd vill du ge till 18-åriga Hanna?

– Gör gärna mer fel och fortsätt göra fel! Det är väl klassiskt, men du behöver inte göra allt rätt redan nu.

För Hanna Persson har träningen gått i perioder och varit förknippat med dåligt samvete.
För Hanna Persson har träningen gått i perioder och varit förknippat med dåligt samvete.

Du nämnde att du inte tränat så mycket de senaste åren, vad har du tränat tidigare?

– Jag gjorde Tjejklassikern 2017–2018. Jag har tyckt om att springa i perioder och har gjort jättemycket hemmayoga. Men sen blev jag ju gravid och när Nisse var ett år var det som att det inte fanns någon tid. Eller, det finns ju andra som tränar som säger ”det finns alltid tid, det handlar om prioritering”. Men okej, jag prioriterade inte att träna för jag hade en ettåring, jobb och vi köpte hus. Och nu när jag inte har yogat på två år känns det så tråkigt att börja igen. Ja men du vet, man når inte tårna. Och det är lite synd, för jag tycker att yoga är så himla kul och den enda träningsformen jag känt att jag kan utvecklas i.

Kan du sakna träningen?

– Jo men jag saknar det, det gör jag. Men träning för mig har också i perioder varit så förknippat med dåligt samvete. Det är inte så naturligt och lustfyllt som jag ibland kan uppleva att det är för vissa andra. För mig är det en kamp varje gång jag ska ut och springa, samtidigt som det är kul i perioder och jag älskar när jag är färdig. Nu kan jag kolla på folk som springer här ute på gångvägen och känna mig avundsjuk och bitter. Typ, det där var också jag en gång i tiden, säger hon och skrattar.

– Det enda som kan motivera mig nu är ju ett, att hålla sig fit, typ så att kläder som jag tycker om sitter på det sättet jag vill och två, psyket. Alltså att jag känner att hjärnan mår bra.

Du skrev nyligen ett blogginlägg om att få ihop livspusslet med barn. Hur gör du för att få ihop det?

– Jag har ju den lyxen att inte ha något nio till fem-jobb. Så jag försöker våga tacka nej till saker, just för att jag kan klara mig ekonomiskt ändå med det jag tackar ja till. Be om hjälp gör jag ju också ganska mycket. Och att våga planera både fritid och jobb med sin partner. Jag har inte gjort det än, men vi ska precis börja göra det. Alltså att ha planeringsmöten varje vecka med sin partner, så det blir jämställt och inte bara en som vabbar. Jag tror det är bra att tydligt kommunicera vad som är viktigt för en och vad man har för förväntningar. Och då kan det vara att jag vill dricka vin med en kompis en kväll.

Vad är svåraste med att vara förälder?

– Att det är så jävla jobbigt! Jag tycker det mest utmanande är en onsdag klockan fem, när jag ska försöka laga korv och makaroner och Nisse står och skriker efter kex. I såna situationer vill jag krypa ut från min egen kropp. Och det visste jag inte innan jag fick barn. Man tänker ju att det är jobbigt med blöjbyten eller oron att de ska göra sig illa, men den känslomässiga biten har inte vara lika jobbig för mig. Sen är det klart att man alltid är orolig, men det är jag så van vid att vara.

Hanna Persson ute i trädgården med sonen Nisse.
Hanna Persson ute i trädgården med sonen Nisse.

Hur hittar du vardagsglädje?

– Vardagsglädje hittar jag i att vara ute och påta i trädgården med Nisse efter förskolan, då känner jag mig som världens bästa förälder. Det är en stor källa till glädje just nu. Och sen att få titta på tv. Det låter så banalt! Men när jag har lagt Nisse, plockat fram en dammsugare och ett glas vin, och kollar på fyra avsnitt Love is Blind. Det kan jag verkligen se fram emot.

Vad gör du när du mår riktigt dåligt?

– Då ser jag till att verkligen grina. Det är prio ett. Och sen att vara nära andra, få kramar och fysisk närhet tycker jag kan vara bra. Jag försöker också komma ifatt mig själv och konkretisera vad det är jag mår dåligt över, även om känslor inte är så logiska jämt. Men det är inte så att jag gör yoga eller går ut och springer, det orkar jag liksom inte när jag mår riktigt dåligt.

Vad är ditt stjärntecken och stämmer det överens med din person?

– Mitt stjärntecken är jungfru. En av de vanligaste beskrivningarna är att jungfrun ”gillar att jobba i kulisserna och att inte framhäva sig själv”, så jag skulle säga att nej, det stämmer inte. Sen kan jag vara lite projektledaraktig och styra upp saker, så det kanske stämmer. Men framhäva mig själv, det gör jag ju.

Vilket är ditt guilty pleasure?

– Det kan väl vara när jag känner att jag behöver grina och börjar leta Youtube-klipp. Du vet, ”Soldier meet child for first time in 3 years”, eller såna grinvideos. Då kan jag känna mig så otroligt priviligerad som måste hitta något att grina över. Och det kanske inte heller är supercoolt att sitta och grina.

Ditt bästa hudvårdstips?

– Nu vill jag bara säga dumma saker som att sola, för jag tycker ju alltid att jag är snyggast på sommaren. Men jag sover aldrig med mascara, för det är så oskönt. Jag har alltid tvättat bort sminket sen jag var 13 år och började sminka mig. Men är det ett hudvårdstips? Jag vettefan. Jag vill tipsa om ett serum, Elixir Niactil 4 procent, det är det absolut bästa jag prövat på många år.

Vad är ditt bästa stiltips?

– Att gå efter en känsla mer än exakt vad du har på dig. Jag brukar föreställa mig en känsla och klä mig efter den. Typ ”i dag vill jag vara lite sexig”. Okej, vad är sexigt? Är det tuttar? Då tar jag på mig något urringat. Eller ”i dag vill jag vara Malin från Saltkråkan”, då tar jag på mig ett hårband och en blå skjorta. Fast ett ännu bättre tips är att härmas, det gör jag jätteofta. Att kolla vad någon har på sig från huvud till tå och härma rakt av.

Hanna Persson har gjort Tjejklassikern två år i rad, men känner sig ändå ”inte särskilt Wellness”.
Hanna Persson har gjort Tjejklassikern två år i rad, men känner sig ändå ”inte särskilt Wellness”.

Du känns som en person som är mån om dina relationer. Vad gör relationer för välmåendet?

– Mina tjejkompisar är det viktigaste jag har. De har varit direkt avgörande för hur jag överlever som mamma och flickvän. Att ha riktigt bra kompisar, det finns nog ingenting som slår det.

Du pratade om att tacka nej till jobb för att minska stress, kan du känna så med sociala saker också?

– Ja ja ja, GUD. Jag tackar nej till mina kompisar så ofta och ibland får de göra det åt mig. Man ses när man orkar och orkar man inte, då är det så. Det ska ju byggas på lust! För mig är skuld och dåligt samvete i relationer något som tar död på allt. Det kan jag inte ha.

ANNONS

Köp Elixir Niactil 4% här!

Meds (Extern länk)

Hanna Perssons 3 bästa tips: Så är du en bra vän

1. Ha högt i tak och var förstående. Behandla dina kompisar som världens bästa personer så får du igen det. Var förlåtande och icke-dömande. För det tycker jag man kan ha råd med i vänskapsrelationer, kanske mer än i kärleksrelationer. Jag tycker inte mina bästa kompisar kan göra så mycket fel.

2. Våga vara svag. Det säger väl sig självt kanske, men det är i svagheten man möts. Om man är öppen med det man suger på eller det man inte tycker om med sig själv, då tycker jag att man kan mötas i det på något sätt.

3. Ta inte upp minsta känsla. Man får vara sur eller less på en kompis utan att behöva ha något slags krissamtal. Jag kan tycka att det ingår i den här förståelsen för varandra. Mina kompisar är förmodligen less på mig ibland och det är okej, det behöver inte bli en grej. Sen är det klart att om någon sårat en djupt måste man kunna ta upp det, man ska ju inte göra avkall på sig själv. Men jag kan tycka att det är otroligt energikrävande med vänner som vill ha någon slags debriefing om allt. Kan vi vara utan det?

Annons

Bästa pris på vitaminer & mineraler

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Saga AgingerSaga Aginger är reporter på Wellness och har tidigare jobbat på Aftonbladets redaktion för sociala medier. Saga har en kandidatexamen i media- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Hon har även studerat kreativt skrivande vid Jakobsbergs folkhögskola.