Wim Hofs enkla knep: ”Duscha iskallt i 10 dagar”

Publisert:

Kan kallbad och andningsövningar vara nyckeln till hälsa? Det menar holländske hälsoprofilen Wim Hof och hans miljontals anhängare. För Wellness berättar Wim Hof om när han simmade vilse under en meter tjock is, varför hans kroppstemperatur inte sjunker i isvatten och varför vi borde dusch iskallt i 10 dagar.

Allt började när Wim Hof var 17 år. Han satt och såg på det tunna istäcket som låg på kanalen i Beatrixpark i Amsterdam. Han kände en dragning till isvattnet och bestämde sig för att klä av sig och kliva i.

– Det var en upptäckt. Det var ett spirituellt ögonblick och jag tror att det kan vara så för alla. Det är en helig aktivitet, där och då släpper du taget och låter kroppen göra vad den är kapabel att göra. Man inser att man har en sån stor kraft. Så kände jag första gången jag badade i isvatten och så känner jag varje gång, säger Wim Hof.

Wim Hof-metoden

Den dagen föddes ”Ismannen” och sedan det där första isdoppet har Wim Hof bestigit Mount Kilimanjaro i shorts, han har sprungit ett halvt maraton barfota över polcirkeln och han har stått i en behållare täckt av istbitar i 112 minuter. Och det är bara 3 av hans 21 världsrekord.

2008 stod Wim Hof i en behållare fylld av isbitar i 112 minuter.
2008 stod Wim Hof i en behållare fylld av isbitar i 112 minuter.

För att kunna stå emot kyla har Wim Hof utvecklat andningsövningar. Enligt honom gör de – tillsammans med kallbadsterapi –  att hans kroppstemperatur inte sjunker trots att han är i isvatten. Andningsövningarna och kallbaden har blivit en hälsometod som han kallar för Wim Hof-metoden och den spenderar han numera sitt liv åt att lära ut. Nu finns boken Wim Hof-metoden på svenska.

BBC-serie och Hollywoodfilm

I höst kommer Wim Hof att medverka i en serie på brittiska BBC där han ska hjälpa kändisar med kroniska sjukdomar att bli friskare med Wim Hof-metoden. Samtidigt är en Hollywoodfilm om hans liv på gång med Joseph Fiennes i huvudrollen. Det stora kändisskapet verkar dock inte påverka Ismannen nämnvärt.

När Wim Hof kopplar upp sig på videochatten sitter han i en bil med sin fru och yngsta son. Han har en sliten stickad tröja på sig och förstås shorts – trots att det är mitt i vintern. De är på väg hem ifrån en BBC-inspelning där Wim Hof genomgått ett stress-test.

– Jag klarade mig felfritt, utbrister han stolt.

Men det var du inte särskilt förvånad över va?

– Nej, men ändå, doktorerna kollar alla kroppens funktioner. Jag går ju aldrig till doktorn annars. Jag är aldrig sjuk så jag visste inte att jag hade en lungkapacitet på 8,5 liter. Det är jättemycket! Det måste bero på mina andningsövningar.

”Inflammation orsakas av virus och bakterie och gör oss sjuka men kan vi få ner inflammationen? Ja, genom andningsövningar”
”Inflammation orsakas av virus och bakterie och gör oss sjuka men kan vi få ner inflammationen? Ja, genom andningsövningar”

Andetaget – nyckeln till hälsa?

Andningsmetoden handlar om korta, djupa andetag följt av ett antal sekunder där du håller andan för att sedan andas korta djupa andetag igen. Med hjälp av den här andningen som Wim Hof gör innan kallbad så kan han behålla sin kroppstemperatur. Han menar också att det är den som håller honom frisk.

– Det som händer när man gör de här andningsövningarna är att du höjer kroppens PH-nivåer.

Att höja kroppens PH-nivåer ska enligt Wim Hof metoden hjälpa immunsystemet och skydda kroppen ifrån inflammation och sjukdomar.

– Det gjordes en studie på det här år 2014 där en grupp gjorde andningsövningarna medan de blev injicerade med en bakterie. Inom en kvart hade gruppen som gjorde andningsövningar fått ner inflammationen från bakterien.

När bilen kommer fram till huset i den lilla holländska byn Stroe sitter Wim Hof kvar i kylan i bilen och berättar passionerat om sina metoder. Varenda ord han säger, säger han med eftertryck och övertygelse.

– Inflammation orsakas av virus och bakterie och gör oss sjuka men kan vi få ner inflammationen? Ja, genom andningsövningar. Kan vi hantera stress bättre om vi gör andningsövningar? Ja. Kallt vatten och andningsövningar kostar ingenting! Och det ger så mycket positiva hälsoeffekter och glädje. Det är mitt enkla budskap. Andningsövningar och kallbad motverkar både fysiska och psykiska sjukdomar.

Plötsligt hoppar Wim Hofs 4-årige son in i bilen igen tillsammans med hunden Zina och säger ”mamma vill att du ska komma in nu”. Wim Hof går motvilligt in i värmen och blir förvisad till övervåningen.

Simmade vilse under isen

Av alla världsrekord är han mest stolt över den gången han simmade långa sträckor under en meter tjock is i en sjö i Finland.

– Jag simmade vilse under isen men jag fick inte panik, jag var i kontroll och det var fantastiskt. När en dykare tog tillbaka mig till hålet i isen och jag kunde ta det första andetaget kände jag att jag hade besegrat döden, jag hade besegrat rädslan för döden.

– Det är det andningen gör, den gör så att vi kan kontrollera det som vanligtvis skulle ha kvävt oss, som vanligtvis får oss att tappa kontrollen. Du får en mycket djupare kontroll och du kommer att lära dig att få rädslan att försvinna.

Wim Hof gör ”Horse Stance” i snön
Wim Hof gör ”Horse Stance” i snön

Vilket blir ditt nästa världsrekord?

– Jag ska göra en andningsövning med 70 000 människor samtidigt. Jag kommer också att guida dem i ”Horse Stance”, säger Wim Hof och ställer sig ivrigt upp framför kameran och visar dansen.

Han böjer knäna, studsar med fötterna på stället och ropar ”ugh ah hugh aa” samtidigt. Det långa håret och skägget svajar i takt.

– Tänk dig ljudet när 70 000 gör det här! Det kommer bli en så vacker upplevelse!

Ta vinterbadet till nästa nivå med Wim Hof-metoden

Kallduschar i 10 dagar

–Först och främst. Utsätt dig för kyla gradvis. Ta kallduschar i 10 dagar. Dusch iskallt i 15 sekunder första dagen, 30 sekunder andra dagen, 45 sekunder den tredje dagen och så vidare. Efter 10 dagar kommer du klara att bada i isvatten i en till två minuter.

Var bestämd och följ andetaget

– När du ska bada i isvattnet ska du ta djupa andetag och vara bestämd. Tänk ”jag är här med min kropp och jag följer mina andetag” . Låt din kropp göra vad den är kapabel att göra. När du kommer ner i vattnet andas ut med ett djupt andetag och följ sedan andetagen.

3 minuter är mer än nog

– Badar du i en minut så börjar du slappna av och kan stanna lite till i vattnet men stanna inte för länge! Tre minuter är toppen men sen är det klart! Övningen är att få hjärt- och kärlsystemet att dra sig samman och att du ska känna att du faktiskt kan vara i vattnet. Tre minuter är mer än nog.

Annons

Bästa pris på vitaminer & mineraler

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.