Hälsa

Därför borde du planera din träning efter menscykeln

  • Rebecka Wållgren
Publisert:
Foto: Carolina Byrmo

Erika Kits Gölevik och Martin de la Foi tipsar om hur du planerar träningen efter menscykeln.

Borde mensen också vara med som en faktor när vi sätter våra rutiner?PT:n Stina Jönsson planerar och periodiserar sina klienters träning efter menscykeln. Detta pratar Erika Kits Gölevik och Martin de la Foi om i Revolutionskvarten.

PT:n Stina Jönsson som tränar atleter planerar och periodiserar sina klienters träning efter menscykeln.

– Från första mensdag har du ganska låga anabola hormoner, vilket är uppbyggande hormoner. Östrogenet är lågt och sen kommer det att öka ända fram till ägglossning. Det betyder att du får större effekt av styrketräning , alltså tung styrketräning de här dagarna. Det finns studier som visar att du får bättre resultat av styrketräning innan ägglossning än efter ägglossning även om du lägger ner lika mycket tid vid båda tillfällen.

Högre skaderisk under PMS

Även PMS spelar in i träningen. Både den man kan ha innan ägglossning samt PMS innan och under de första dagarna av mensen.

– De som har PMS och dem som inte vet om att de lider av det men har symptom kan ha lite sämre motorisk kontroll de dagarna. Balansen och reaktionsförmågan är sämre och skaderisken ökar. Man har sett i studier att korsbandsskador och hoppskador ökar under de här dagarna, förklarar Stina Jönsson.

– Har man lite höga krav på sig själv går man och slår på sig själv halva månaden för att man inte får resultat av träningen och inte orkar. Så istället för att förstå att man är där av en anledning så har jag försökt motarbeta det men nu när jag lärt mig detta kan jag ligga steget före och planera min träning och planera mitt liv, säger Erika Kits Gölevik.

Lyssna på fler tips kring rutiner i podden och se filmen där Erika pratar mer om PMS och träning.

Produkter för styrketräning

Wellness shop
  1. Läs mer

  2. HÄLSA

    Så klarar du vinterbadet – trenden som gör under för hälsan

  3. MENTAL HÄLSA

    Så lär du dig att möta rädsla och stress med lugn

Text
  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren Rebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.

Mer på Wellness

KOST

Detta är antiinflammatorisk kost – experten förklarar

HÅR

Antonio Axu listar trendigaste frisyrerna för 2021

LÖPNING

Löpcoachen ger sina bästa tips för vinterlöpning

YOGA

Stolyoga – superövningar för hemmajobbaren

STYRKETRÄNING

Träna hela kroppen med gummiband – 5 övningar som ger resultat

STRESS

14 myter och sanningar om stress – psykologen reder ut

MENTAL HÄLSA

Så lär du dig att möta rädsla och stress med lugn

UTMATTNING

Cecilia gick in i väggen – karantänen räddade henne

ORGASM

Fler orgasmer och mer njutning – med bortglömda zoner

HUDVÅRD

Leyglow: ”Miccelärt vatten har blivit jättestort för att det är så enkelt”

ORGASM

Svårt att komma? Sexologens tips för att lättare få orgasm

STRESS

Ansiktsförlamning kan komma plötsligt – här är orsaken

OM WELLNESS

Äntligen är Wellness här!