Denna text är kommersiell och innehåller annonslänkar

24-timmarskoden: Enkla förändringar för ett friskare liv

”Jag blev fri från depression”

  • Maja Eriksson
Publisert:

Är du trött och stressad? Blir du ofta sjuk och har svårt att hålla igång träningen?

Vill du bli piggare, sova bättre och gå ner i vikt? Då kanske du borde se över din dygnsrytm.

Nya boken 24-timmarskoden ger dig svar på många av kroppens frågor.

”Vår moderna livsstil stör den grundläggande och universella koden för hälsa. Vi behöver justera tajmingen och göra enkla livsstilsförändringar för att återupprätta rytmen. Jag kallar det 24-timmarskoden. Lärdomar och justeringar hur du sover, äter, arbetar, studerar, tränar och tänder lamporna i ditt hem kommer göra fundamental skillnad för din hälsa. De positiva effekterna kan bli mycket kraftfullare och långvarigare än av någon medicinering eller specialdiet.”

Så kan man sammanfatta början på boken 24-timmarskoden, skriven av Professor Satchin Panda. En bok som lär dig hur tajming av mat, sömn och träning kan ge stor positiv effekt på hjärna, immunförsvar och vikt. När äter du frukost på morgonen och hur sent äter du kvällsmat? Hur många timmar sover du per natt, hur mycket skärmtid har du och hur varvar du ner innan du somnar? Hur påverkas du av att jobba skift och att vända på dygnet helt och hållet på helgen?

24-timmarskoden

Panda, Satchin

24-timmarskoden

249,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Professor Satchin Panda

Boken är uppdelad i tre delar, där första delen fokuserar på kroppens dygnsklockor och förklarar varför en stabil dygnsrytm är så pass viktigt. I del två får du veta exakt hur du ska leva för att bli mer hälsosam och i den tredje delen får du läsa mer om vilka sjukdomar och besvär som faktiskt kan bero på något så enkelt som olika störningar av dygnsrytmen.

”Trodde inte att det skulle bli så stor skillnad”

Anna-Frida Sörensdotter.

Men är det här konceptet verkligen så framgångsrikt som det verkar? Ja, forskningen visar tydliga resultat och de som provat kan intyga att det stämmer. En av dem är läraren Anna-Frida Sörensdotter, 48 år från Norberg i Västmanland. Tack vare 24-timmarskoden har hennes liv nu förändrats totalt.

– Jag hade hört att dygnsrytm är viktigt, men aldrig satt mig in i det så mycket. Jag har alltid varit intresserad av olika hälsofilosofier och att lära mig nya saker, men jag hade ingen aning om att den här boken skulle göra så stor skillnad.

Hälsosam på ett hållbart sätt

Anna-Frida har alltid levt ett ganska hälsosamt liv med dans, yoga och aktiviteter, men ibland kommer livet i vägen.

– För något år sedan gick jag upp rätt mycket i vikt, så pass mycket att jag ville göra något åt det. Jag provade några olika dieter, till exempel 5:2, men det var ingenting för mig. Sedan läste jag 24-timmarskoden och började förstå de olika sakerna som gör skillnad, som till exempel skärmtid, lampor på kvällen och framför allt ätfönster, att det handlar mindre om vad jag äter och mer om hur och när jag äter.

Anna-Frida började prova sig fram med sina nya kunskaper och fick ganska snabbt stora resultat. Idag skippar hon frukost, äter första måltiden vid 12, försöker gå 10 000 steg om dagen och hålla sig till sitt bestämda ätfönster. Att leva efter 24-timmarskoden ska även göra att kroppen naturligt söker sig till nyttigare mat.

– Jag har aldrig varit ett fan av pekpinnar, måsten och bestraffningar, vad man får äta och vad man inte får äta, hur mycket jag måste träna för att få ”unna mig” en god lunch. 24-timmarskoden lär ut en livsstil, ett hållbart sätt att se på mat, sömn och allt annat i livet på ett hälsosamt och framför allt långsiktigt sätt, som funkar för alla. Trots att vi alla är så olika kan alla hitta sitt sätt att leva efter den här koden. En filosofi som gör att jag kan äta god mat som jag tycker om, röra på mig normalt, känna mig frisk och glad och samtidigt hålla vikten, livet ut.

Botade depression och IBS

Anna-Fridas liv har dock inte alltid varit glatt och hälsosamt. Vardagen har kantats av depressioner och sjukskrivning för utmattning och när magen till slut gav upp fick hon diagnosen IBS av läkare. En diagnos som många kämpar med, men som sällan går att göra något åt.

– Jag mådde riktigt dåligt där ett tag, trodde att jag började bli gammal, för jag orkade verkligen ingenting. Allt fler krämpor började komma, främst i fötter och knän och jag som tidigare motionerat mycket tänkte att mitt aktiva liv var över.

Men genom ett antal viktiga förändringar från boken 24-timmarskoden lyckades hon faktiskt få bukt med både humöret och magproblemen.

Herregud, jag är som en ny person!

– Några månader efter att jag börjat med detta var det som att jag vaknade ur någon sorts dvala. Jag har inte mått så här bra på 15 år, tänkte jag. Herregud, jag är som en ny person! Energin kom tillbaka, allt som tidigare varit jobbigt blev mycket enklare och till och med mina värsta IBS-problem försvann. Jag förstår att det nästan låter för bra för att vara sant, men en dag slog det mig bara att jag inte alls hade samma problematik som förut. Jag mådde helt enkelt toppen!

Anna-Frida Sörensdotter blev fri från depression och minskade sina IBS-problem.

Leva hälsosamt livet ut

Att klara av att hålla olika dieter kan vara svårt, något som Anna-Frida inte upplevt med 24-timmarskoden. Tvärtom är det förvånansvärt enkelt.

– Nej, det bara flöt på och jag lever fortfarande som jag lär. Jag tror att allt är enkelt om man märker att man mår så pass mycket bättre av förändringen. Givetvis kan det vara en omställning i början, men när man väl förstår varför just dygnsrytm är så viktigt och hur man ska leva så blir det så självklart. Läs boken, lär dig vad som är bäst för dig och du kommer aldrig ångra dig. Och ta ett isbad då och då, det är det är mitt andra bästa tips för att ”starta om” kroppen ordentligt, avslutar Anna-Frida och skrattar.

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår!

Werlabs (Extern länk)

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Maja Eriksson är kommersiell redaktör på Aftonbladet och Wellness sedan november 2020. Maja har en lång bakgrund inom Schibstedkoncernen, samt erfarenhet som frilansskribent och innehållsproducent.