”Under graviditeten kände jag rakt igenom hat mot min man”

Klara Doktorow är veckans Wellnessprofil

  • Ulrika Lidbo
Publisert:

Radio- och poddprofilen Klara Doktorow har nyss fött sitt tredje barn. Favoritsporten tennis spelade hon till graviditetsvecka 20. Nu är det bäckenbottenträning, bålstyrka och korta danspass som gäller.

– Förut trodde jag att rörelse var att köra hårt på gym. Jag har stressat min kropp istället för att jobba uppbyggande. Tio minuters träning är bättre än ingenting, man behöver inte maxa, säger hon, medan bebisen gnyr i bakgrunden.

Beslutet att lämna Gotland och flytta till Stockholm för femton år sedan var starten på Klara Doktorows kometkarriär som medieprofil. Som 26-åring blev hon ansvarig för SVT:s webbplattformar och chef för 30 anställda. 

– Det har varit många år av hårt jobb för att komma dit, det ska jag inte sticka under stol med. Det var arbetsdagar från åtta på morgonen till fyra på natten. 

"Oöverstigligt jobbigt och otroligt utvecklande" sammanfattar hon åren på sin topposition inom mediasfären.

– Jag var lite för ung. Jag hade varit en bättre chef i dag, konstaterar hon. 

Nu, ett decennium senare, styr Klara över sin egen tid och får ihop livspusslet som trebarnsmamma och framgångsrik podd-profil riktigt bra, tack vare genomtänkta strategier. 

Parallellt med livet som småbarnsförälder jobbar hon heltid med poddarna 30 plus trevar ihop med Sofi Farhman och Tove Norström, och The Daily Messiah med Messiah Hallberg och John Willander Lambrell.

– Jag tycker det är bättre nu än det någonsin varit. Jag kan jobba hemifrån och åker iväg och spelar in någon timme per dag, säger hon. 

Du har över 30 000 följare på Instagram. Vi får kika in i din vardag med bebis, jobb, träning och hemmafix. Vad tror du det är som lockar så många?

– Jag är frispråkig om ämnen som jämställdhet och relationer, och är ganska bjussig med vad som händer i mitt liv och min relation. Fast en del saker som rör barnen lägger jag bara upp för nära vänner, som en morgon när min tioåring frågade vad orgasm var. 

Precis efter förlossningen skrev du ett inlägg om hur skönt det var att känna sig fjäderlätt och kunna vända sig i sängen utan att stånka som om man förflyttar ett kylskåp. Hur upplever du återhämtningen efter tredje graviditeten?

– Ju äldre man blir desto svårare är det för kroppen att återhämta sig. Det är skillnad mellan första förlossningen när jag var 26 och tredje vid 36. Men jag var aktiv under graviditeten med övningar för att stärka bäckenbotten. Jag försökte köra 30 minuter om dagen. När det var jobbigt att promenera körde jag dans eller lätta vikter framför tv:n.

Hur var förlossningen med ditt tredje barn?

– Efter första barnet var det mycket återhämtning efter klipp och bristningar. Med andra barnet gick allt så snabbt och smidigt. Jag hade förväntningar på att det skulle bli så enkelt nu också, men det blev det inte. 

Vad gick snett?

– Allt började enligt plan, men efter en halvtimme kände jag att något var jättefel och började få panik. Bebisen hade inte roterat. Vi tog beslut om att få spinalbedövning, och drabbades av vårdens besparingar. Vi fick vänta tre timmar på att narkosläkaren skulle lägga bedövningen. På slutet gick det bra ändå, hon var ute på en krystning. Jag tror det var för att jag aktivt hade tränat min bäckenbotten under graviditeten för att ha kraft och styrka.

Ännu en one-liner från ditt insta-flöde: En orgasm om dagen är bra för både bäckenbotten och magen. Hur viktigt är sex i ett förhållande, tycker du?

– Jag tycker det är viktigt, men som gravid och efter förlossningen är sex med min partner inte prio över huvud taget, det får ta den tid det tar. Orgasmen kan man fixa på egen hand, det är en del i att underhålla muskulaturen. 

Hur viktigt är sex för hälsan och välmåendet överlag, tycker du?

– Det är otroligt mycket må bra-hormoner som frisätts även av bara närhet och intimitet. När man är trött eller stressad kan man behöva ägna sig allra mest åt samlivet med sin partner eller sig själv. Sex är absolut viktigt för välmåendet. Med respekt för de som inte känner så. Det gäller att hitta strategier så att båda blir nöjda. 

Du och din man Kjell verkar vara så himla kära. Hur får ni tid för relationen och varandra med tre småbarn i huset?

– Kul att du tycker det. Under graviditeten har jag känt rakt igenom hat mot honom. Det har varit fruktansvärt. Jag var arg på honom för precis allt: "Hur ska jag orka leva med dig, jävla jöns!" Men när graviditetshormonerna drog sig undan var det som bortblåst. Man får ta det som det är, ge det tid. Nu sover vi inte ens i samma sovrum. Vi får hitta andra sätt. Kramas och pussas, se varandra i ögonen, de små gesterna.

Du och psykologen Veronika Palm har skrivit boken Relationsbibeln: för er som vill hålla ihop länge, en självhjälpsbok för par. Följer du dina egna råd? 

– Jag har haft större issues som svartsjuka, som jag fått bearbeta från grunden. Jag upplever inte alls att jag har det på samma sätt nu, men det är inte som att man läser en bok och så är allting löst, utan man måste jobba aktivt med det varje dag. 

Vilket är ditt bästa råd i boken till par som kämpar med att få ihop relationen?

– Att försöka se det bästa i sin partner i alla lägen. Det är lätt att tro att ens partner vill en illa, att allt är riktat som en direkt kränkning mot en. Som ifall han slänger sina strumpor i soffan, att det är direkt riktat mot dig. Det är så lätt att hamna i vallgraven där man börjar tro att ens partner gör saker för att jävlas, då tror jag man halkar ifrån varandra snabbare.

Hur hittar du vardagsglädje?

– Till hundra procent i matlagning och allt som har att göra med goda saker man kan äta. Och att försöka njuta i det man är, ta en stund och tänka: Vad mysigt och bra jag har det. 

Vilket är ditt guilty pleasure?

– Beauty-shopping. Jag tycker det är väldigt kul med krämer, hårgrejer och smink. Det känns miljömässigt svårt att försvara, men jag är ganska ytlig. Jag är född i lejonets tecken. Vi gillar sådant som är på ytan, som dyra läppstift. Det stämmer på mig. Jag tycker att jag är ett lejon på väldigt många sett, jag ser till och med ut som ett med mitt stora jäkla hårsvall.

Vad gör du när du mår riktigt dåligt?

– Hittar på olika smågrejer att tjafsa om med min man. Men jag har också haft depressioner, den senaste för ett par år sedan, pre corona. Om det är på den nivån söker jag professionell hjälp, då kan det vara svårt att reda ut saker själv. Men har jag bara en dålig vecka försöker jag vara med familjen så mycket som möjligt och göra mysiga saker, som att köpa snacks och kolla på någon film barnen gillar, och som man själv står ut med. Försöka vara hundra procent närvarande. Och röra mig på något sätt.

Vi måste prata om tennis också. Jag vet att du älskar att spela tennis. Varför?

– Jag har alltid varit bollsportintresserad, men inte hittat rätt förrän jag började med tennis för sju år sedan. Jag önskar att jag börjat tidigare, då hade jag kanske satsat professionellt. Det är en sport där jag inte ens märker att jag tränar, för det är så jädra kul.

Du har inte hakat på padel-trenden då?

– Padel är som pingis för vuxna, en fluga. Inte en gentlemannasport som tennis, där man känner historiens vingslag. Fast det är obegripligt att de gör så dåliga kläder för kvinnor, var ska vi ha bollarna?!

Hur hittar du träningsmotivation?

– Jag har lärt mig att det finns inte, det är inget som bara kommer till en. Jag tror det var Ebba von Sydow som sa att det är bara att göra det. Men det underlättar om man ägnar sig åt något man tycker roligt. 

Vilket råd skulle du ge dig själv som 18-åring?

– Du behöver inte oroa dig så mycket. Allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt. Och så skulle jag säga: Du hade rätt, Gotland var för litet. Det var svårt att göra slut på en relation och flytta, men med facit i hand var det rätt beslut. 

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår!

Werlabs (Extern länk)

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår!
Köp Klaras bok ”För er som vill hålla ihop länge”

Klaras 6 råd: Så hittar du tid för dig själv i en stressig vardag

  1. Låt din partner knyta an till barnen.
    Din partners anknytning till barnen är lika viktig som din! Om du lever i en relation med barn så är det väldigt viktigt att din partner får tid till djupare anknytning så snart som möjligt. Det här är skitsvårt, att liksom släppa kontrollen, att inte lägga sig i, att lita på att din partner är en lika bra anknytningsperson till ditt barn. Om du inte lever med en partner så kan en vän eller släkting bli denna person. På sikt kommer det leda till att dina barn får flera trygga anknytningspersoner i sitt liv, till ett mer jämställt förhållande för dig och till att du får möjlighet att ta hand om dig själv emellanåt.
  2. Börja smått och gör en plan.
    Även om du ammar kan din partner/anknytningsperson gå iväg med barnen små stunder så du får lugn och ro. Och du kan passa på att få någon timmes sömn, ta en lång dusch ifred eller svara på sms utan att bli konstant avbruten. Att ha småbarn är inte en sprint utan ett maraton, och ingen kommer tacka dig om du bränner ut dig.
  3. Kvalitet är bättre än kvantitet.
    Dina äldre barn kommer vara lite åsidosatta när det kommer en bebis. Och det är inget konstigt. Försök hitta någon liten stund om dagen där du har möjlighet att fokusera helt och hållet på de äldre syskonen. Jag läste någonstans att kvaliteten på umgänget är viktigare än omfattningen, lägg bort störmoment och var i stunden. Barnen blir sedda och du kommer ha ett bättre samvete.
  4. Lufta tankarna med din partner eller vän.
    Bolla dina orosmoln med din partner eller en vän/anhörig. Ofta låter vi hjärnspöken få alldeles för stort utrymme. Man upplever att man är självisk, inte räcker till, är världens sämsta förälder och så vidare. Men när man får prata högt om dessa tankar så inser man ofta hur fåniga de låter.
  5. Våga vara hundra procent.
    När du väl tagit beslutet att göra något för egen del, att gå tillbaka till jobbet eller ta en kväll på stan med kompisar – vänd dig inte om! Gör det inte halvdant! Din familj överlever där hemma utan dig, och vad är ens poängen om du inte tar vara på din egentid fullt ut.
  6. Kräv jämställdhet.
    Om du lever i en relation och till exempel inte hinner ta hand om din hygien, få till någon typ av egentid i veckan, och känner att du fullständigt drunknar – då är något fel. I en jämställd relation hjälps man åt och tar hand om varandra. Antingen behöver du fundera över relationen och om du får ut det du faktiskt förtjänar av den, alternativt kan det vara så att du behöver söka hjälp för ditt mående.

Redaktionens val

  1. MENTAL HÄLSA

    ”Jag utgår ifrån att jag har rätt och alla andra har fel”

  2. HÄLSA

    ”Jag är svårare att ha att göra med än folk tror”

  3. TRÄNING

    ”Jag blir skogstokig av smoothie-kulturen”

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Ulrika Lidbo