Nej, du behöver inte stå upp och jobba

Publisert:

Försöker du stå upp och arbeta en timme varje dag?

Du kan sätta dig ner.

Ny forskning visar inga stora skillnader för vare sig rygg eller hälsa.

Runt klockan 10 hörs det, det omisskännliga surrandet i kontorslandskapet. Kollegorna har tryckt på höj-knappen på skrivbordet. Det är dags att ställa sig upp. De som sitter kvar när alla andra gjort sina skrivbord en halvmeter högre känner sig omedelbart som slöfockar placerade vid barnbordet.

Det sägs att ryggen mår bättre, man blir piggare, mindre stressad, midjemåttet mindre. Och även om det är jobbigt och man bara står och väger från det ena benet till det andra, så går det ju att jobba så, för hälsans skull.

Men vi kan sätta oss ner igen. Det där om ryggen och hälsan har nämligen visat sig vara något överdrivet.

Inga stora effekter

Ett forskarteam har nyligen publicerat en studie där de undersökt om man kan få folk att stå upp och jobba mer och vad detta skulle innebära för deras hälsa. 756 brittiska skrivbordsarbetare från sex olika kontor medverkade i studien. När man efter ett år analyserade resultaten såg man att de grupper som uppmuntrats att stå upp och fått höj- och sänkbara skrivbord också stod upp mer. De stod upp ungefär en timme mer per dag. Men skillnaderna i välmående och ryggont var dessvärre inte stora.

– Små, men icke-kliniskt betydelsefulla förbättringar av stress, välbefinnande och styrka observerades för båda interventionsgrupperna, skriver forskarna i studien.

Det här resultatet är något som fysioterapeuten Jacob Gudiol reagerat på.

– När man kollar på smärta, produktivitet på arbetsplatsen, psykiskt välmående och midjemått så ser man ingen skillnad mellan de här arbetsplatserna trots att de stod upp en timme mer varje dag, förklarar han i Nyhetsmorgon.

– Man kan ju säga att de här stora artbetsplatsförändringarna som gjorts på många kontor där man ska få alla att stå upp ... vi har inga belägg för att det hjälper dem som jobbar på kontoret.

Att stå stilla är alltså inte särskilt mycket bättre än att sitta stilla. Rörelse däremot är fortfarande en god idé för kroppen och hälsan.

ANNONS

Gör en hälsokontroll och få koll på hur din kropp mår!

Werlabs (Extern länk)

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.