Dricka mindre efter semestern - läkarens råd

  • Rebecka Wållgren
Publisert:

Det är lätt att det blir mycket alkohol under semestern. Så hur trappar man ner när det är dags för vardag igen? Alkoholläkaren Sven Andréasson ger tips och råd.

Ett glas rosé på uteserveringen, en drink vid poolen, en öl till grillmiddagen, lite vin när ungarna lagt sig... På semestern har vi en tendens att dricka mer än vi gör annars. I Sverige rekommenderas att man dricker färre än nio standardglas per vecka för kvinnor och 14 för män men för många blir det fler under sommaren. Men är det farligt? Och hur trappar man ner igen?

Hälsorisken inte det stora problemet

Kroppen i sig hinner inte ta skada av ökat drickande under semestern så länge man återgår till måttligt drickande efter semestern.

– Nej, det är verkligen inte det stora problemet. Hälsoriskerna (och dem finns det många av) handlar om långvarig högkonsumtion. Det som händer akut är skador och olycksfall och det är ju kopplat till berusning, säger Sven Andréasson som är alkoholläkare och professor i socialmedicin vid Karolinska institutet.

Svårt att bryta vanan för vissa

Problemet är om du efter semestern har svårt att bryta vanan och dricker mer än du vill.

– De flesta blir inte alkoholberoende efter semestern utan man återgår till sina vanliga rutiner när vardagen sätter igång. Men en del som kommer in i en högre konsumtion än de är vana vid kan utveckla ett beroende. Vi har även ganska många i Sverige som dricker mycket men som inte farit illa av det tidigare. När de dricker ännu mer på sommaren kan det tippa över och de kommer in i ett beroende, säger Sven Andréasson.

– Och även för den gruppen som inte utvecklar ett beroende så finns ju ett annat problem, att det blir många fler berusningstillfällen under semestern där folk tappar kontrollen och beter sig på alla möjliga sätt. Jag tänker i synnerhet på barnfamiljer där föräldrarna kanske dricker väldigt kraftigt under semestern.

För mycket för ofta

Natur & Kultur

För mycket för ofta

180,00 kr

Läs mer

Wellness shop
Sven Andréasson, alkoholläkare och professor i socialmedicin vid Karolinska institutet.

Så trappar du ner på drickandet efter semestern

Dricker man mer än man egentligen vill och har kommit in i en vana på semestern som är svår att bryta så finns det råd som underlättar processen att dra ned på alkoholen.

1. Sätt ett mål

– Resonera med dig själv eller med din partner om vad som är en vettig konsumtion. När man frågar folk har de flesta en väldigt bra bild av vad som är en måttlig konsumtion. Tänk till och skriv ner den siffran. Det låter fyrkantigt men det är det som är grejen. Att ta steget från att bara tänka till att göra något, alltså skriva ner det, säger Sven Andréasson.

2. Börja föra alkoholkalender

– Steg två är att föra bok över sin konsumtion. Skriv i en siffra varje dag över hur många glas det har blivit. Det blir en diskrepans mellan vad man vill och vad man faktiskt gör. Och för en del funkar det här i sig själv. Bara det att man ska börja registrera sina glas får en att dricka mindre. På köpet får man en bild av vid vilka tillfällen det blir för mycket. Man märker av sina risksituationer. För en del är varje kväll en risksituation, man kommer hem från jobbet och kopplar av med att dricka alkohol.

3. Hitta alternativ till alkohol

– Det här är den svåraste delen för många. Att komma på trovärdiga alternativ som är lika belönande som alkoholen. Alkohol är väldigt belönande för många, man känner att man stressar av och så tycker en del att det är vansinnigt gott. Men när man får frågan så kommer folk på alla möjliga saker som är roliga att göra som de inte har gjort på länge. För alkoholen tar lite fokus från allting annat. Man fastnar i ett beteende och kommer ifrån sina gamla intressen.

4. Engagera partner

– Det är väldigt smart att engagera sin partner om man har en partner. För många blir det faktiskt första gången man pratar om det där. Och partnern har ju oftast märkt det och är bekymrad. Då kan man ju säga att ”jag har märkt att det blir för mycket vi kan väl göra något åt det tillsammans”? I 99 fall av 100 är partnern jättepositiv till det och vill gärna hjälpa till.

Då behöver du söka hjälp

Att söka hjälp kan man givetvis gör direkt när man inser att alkoholen börjar bli ett problem men det naturliga är att man försöker själv först och söker hjälp om detta inte fungerar.

– Om man inte går i mål när man försöker själv och det är svårare än man tänkt sig och drickandet ligger kvar på en för hög nivå då ska kan man ta kontakt säger Sven Andréasson.

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Redaktionens val

  1. TRÄNING

    Så påverkar alkohol din träning

  2. HÄLSA

    Så somnar du i sommarvärmen

  3. MENTAL HÄLSA

    Så härdar du ut bilderna i semesterflödet

Utforska Wellness

Om skribenten

  • Rebecka WållgrenRebecka Wållgren är reporter och redaktör för Aftonbladet Wellness sedan februari 2021. Rebecka började på Aftonbladet 2013 och arbetade redan då på Wellness. Hon har även varit på Viktklubb, Wendela och The You Way. Sedan tog hon en sväng till Bonnier Magazines & Brands där hon var webbredaktör för Lantliv och Sköna hem. Utbildning: Rebecka har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet. Tidigare har hon även studerat Litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet.