Svettas mindre i sommar – 12 sätt att hålla dig torr

  • Petra Weiss
Publisert:

Ah denna ljuva sommartid!

Med blank panna, glansig näsa och svett som rinner längs ryggen. Men du behöver inte svettas som Niagarafallen bara för att temperaturen kryper uppåt.

Här är 12 smarta knep för en coolare sommar.

Att svettas är normalt på sommaren. Men att svettas så mycket så att det rinner längs ryggen och om du hindras ha på dig de kläder du vill - det kan bli ett problem.

Själva processen att svettas är normalt och händer när kroppen behöver hjälp att coolas ner, en metod som kanske inte är den allra trevligaste.

Men det finns några smarta metoder som kan göra sommaren lite mindre svettig.

1. Rolla på antiperspirant innan du lägger dig

Förutom att det är trevligt att lukta gott när du ska gå och lägga dig så kan metoden faktiskt få dig att svettas lite mindre dagen efter, enligt en studie av den vetenskapliga tidskriften British Journal of Dermatology. När du sover sänker kroppen sin temperatur och gör att antiperspiranten fungerar bättre. När du vaknar - rolla på ett lager till så är du redo för ännu en het dag.

2. Ta det lugnt med kryddorna

En spicy paella är ju toppen på sommaren men då får du också räkna med extra svettdroppar. När du äter capsaicin, det ämne som ger hetta till stark mat, försöker kroppen desperat att coola ner sig genom att svettas ut hettan, enligt studier vid bland annat UCLA Health. Men att coola ner med en chili i munnen går oftast sådär.

3. Testa botox

Om du testat allt och ingenting hjälper så kan faktiskt det muskelavslappnande medlet botox minska svettningarna snabbt och effektivt. Det ger dig inte mindre rynkor dock, eftersom det ska injiceras på just de områdena där du svettas mycket, som under armarna, handflator och fötter till exempel.

Svettas du mycket på pannan får du dock räkna med att den blir slätare som en bieffekt. Botox mot svettningar används oftast om man lider av Hyperhidros, vilket är överaktivitet hos svettkörtlarna vilket gör att svettningarna är extrema. Botolinum-toxinet blockerar svettkörtlarna under cirka 6-7 månader och därefter behövs ny behandling.

4. Minska ner på kaffet

Tufft råd till kaffedrickande svenskar, men om du märkt att du svettas efter att du druckit kaffe så är du faktiskt inte ute och cyklar.

Det är koffeinet i kaffet som, precis som heta kryddor, kan aktivera en signalsubstans som kallas acetylkolin, vilket behövs för att svettkörtlarna ska börja utsöndra svett, visar en studie vid Mayo clinic.

5. Tatuera dig

Okej, kanske lite i extremaste laget, men om du ändå funderat på det så kanske en het sommardag är bästa tillfället.

En studie i medicinska tidskriften Medicine & Science in Sports & Exercise, visar att tatuerad hud producerar ungefär hälften så mycket svett som en bar hud. Frågan är bara om du tänkt ha tatueringen under armarna?

6. Hoppa över deon efter duschen

De flesta av oss rollar på deo direkt efter duschen. Det är fel. Saken är den att om huden är ens det minsta lilla fuktig, så klarar inte antiperspiranten av sitt jobb att hålla armhålorna torra. Vänta tills du är helt torr och rolla sen på deon. Och då ska du rulla tre gånger upp och ner för bästa effekt, enligt en studie vid US National Library of Medicine.

7. Äppelcidervinäger istället för deo

Japp det låter som ett skämt, men eftersom den illaluktande vätskan tycks ha alla möjliga magiska egenskaper så är denna inte alls särskilt förvånande, eller hur? Allt du behöver göra är att pluttra på lite äppelcidervinäger på torra och rena armhålor på kvällen och sedan tvättar av det på morgonen. Knepet är uråldrigt och har sina för- och nackdelar enligt Medical news today. Jag kan ha fel, men metoden tycks vara mest passande för den som sover ensam.

ANNONS

Bragg Äppelcidervinäger EKO 946 ml

Meds (Extern länk)

8. Akupunktur

Inte på egen hand, märk väl. Men boka in en session med akupunktur, det kan, enligt bland annat en studie vid Mayo Clinic, minska ner på svettningarna genom att göra kroppen mindre stressad.

9. Drick tomatjuice varje dag

Kanske inte en typisk sommardrink, men ett glas tomatjuice per dag kan hjälpa till att minska svettningarna men vi är inte riktigt på det klara med hur, men California Dermatology & Clinical Research Institute menar att det funkar fint.

10. Kall kudde

Som om det inte redan är tillräckligt svårt att hitta den perfekta kudden - nu kommer nästa utmaning: hitta en kudde som håller dig sval under heta nätter. En kylkudde med gel, eller vetekudde du haft i frysen, håller åtminstone en del av kroppen sval och skön och minskar risken för påsar under ögonen orsakade av för varmt i sovrummet.

ANNONS

Vetekudden

Meds (Extern länk)

11. Strö på lite bakpulver

Den här metoden måste vi tilldela en viss skepsis, men att pudra på bakpulver på svettiga områden är ett gammalt knep som sägs fungera utmärkt eftersom bakpulver ska vara antibakteriellt och antiinflammatoriskt. Påståendet backas till och med upp av International Hyperhidrosis Society. Och här som vi bara trodde att det gjorde kakorna mer fluffiga!

12. Drick te med salvia

Salvia doftar inte bara ljuvligt - det ska också hjälpa mot allt från vallningar till svettningar orsakade av vädret, enligt Gale Encyclopedia of Alternative Medicine. Salvia är rikt på magnesium, tanniner och vitamin B vilket lugnar ner svettkörtlarna.

ANNONS

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Werlabs (Extern länk)

Hur mår du på insidan? Gör en hälsokontroll via blodprov och få många svar.

Om skribenten

  • Petra Weiss